ДОКУМЕНТИ |
ЗАТВЕРДЖЕНО Рішення міської ради від 16.12.2016 № 2-1506
С Т А Т У Т позашкільного навчального закладу “Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси” 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ. 1.1. „Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси” є позашкільним навчальним закладом, заснованим на комунальній власності міста. 1.2. Засновником „Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси” (надалі - Центр творчості ) є Черкаська міська рада. 1.3. Центр творчості є правонаступником Державного позашкільного навчально-виховного закладу “Черкаський Центр дитячої та юнацької творчості”. 1.4. „Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси” ( надалі - Центр творчості ) у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України „ Про освіту”, „Про позашкільну освіту” (далі-Закон), актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, рішеннями Черкаської міської ради, виконавчого комітету Черкаської міської ради, Положенням про позашкільний навчальний заклад, власним Статутом. 1.5. „Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси” підпорядкований Черкаській міській раді, виконавчому комітету Черкаської міської ради, департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради. 2. МЕТА І ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЦЕНТРУ ТВОРЧОСТІ 2.1. Метою діяльності Центру творчості є розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні. 2.2. Головними завданнями Центру творчості є : - виховання громадянина України; - вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду; - виховання у вихованців, учнів і слухачів поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії; - виховання у вихованців, учнів, слухачів патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів; - виховання у вихованців, учнів і слухачів шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку; - створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - формування у вихованців, учнів, слухачів свідомого і відповідального ставлення до власного здоров`я та здоров`я оточуючих, навичок безпечної поведінки; - задоволення освітньо-культурних потреб вихованців, учнів і слухачів, які не забезпечуються іншими складовими структурами освіти; - задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації; - пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів і слухачів; - організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень; - виховання в учасників навчально-виховного процесу свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих; - формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів; - вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів з різних видів спорту; - здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи із закладами освіти міста. 3. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ 3.1. Центр працює за річним планом роботи, погодженим з уповноваженим органом управління – департаментом освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради. 3.2. Основним документом, що регулює навчально-виховний процес в Центрі творчості є робочий навчальний план. Робочий навчальний план складається на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України. Експериментальні робочі програми у Центрі творчості складаються закладом з урахуванням типового навчального плану. 3.3. Центр творчості працює за навчальними програмами, підручниками, посібниками, які мають відповідний гриф Міністерства освіти та науки і реалізує навчально-виховні завдання відповідно до вікових особливостей та природних здібностей дітей. 3.4. Навчальні програми в Центрі творчості можуть бути однопрофільними, комплексними і такими, що передбачають індивідуальне навчання учнів та навчання у групах та об`єднаннях. Залежно від специфіки діяльності програма навчання може бути від одного місяця до кількох років. 3.5. Експериментальні навчальні плани складаються позашкільними навчальними закладами з урахуванням типових навчальних планів. 3.6. Індивідуальне навчання у Центрі творчості проводиться відповідно до порядку, затвердженого Міністерством освіти і науки України. 3.7. Наповнюваність окремих гуртків, груп та інших творчих об`єднань у Центрі творчості установлюється директором Центру творчості залежно від профілю, навчальних планів, програм та можливостей організації навчально-виховного, тренувального процесу, рівня майстерності вихованців, учнів і слухачів і становить, як правило, 10-15 вихованців, учнів, слухачів, але не більше, ніж 25 осіб. 3.8. Прийом до Центру творчості може здійснюватися протягом навчального року (в міру комплектації гуртків, груп та інших творчих об`єднань) за бажанням вихованців, учнів, слухачів і за згодою батьків або осіб, які їх замінюють, як на безконкурсній основі, так і за конкурсом, умови якого розробляються позашкільним навчальним закладом, і погоджуються департаментом освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради. Прийом вихованців, учнів і слухачів закладу здійснюється на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють. Для зарахування учнів до спортивних, спортивно-технічних, туристських, хореографічних об`єднань, спеціалізованих мистецьких творчих об`єднань, потрібна довідка медичного закладу про відсутність у них протипоказань для занять у зазначених організаційних формах роботи. 3.9. До Центру творчості зараховуються вихованці, учні і слухачі, як правило, віком від 5 до 18 років. 3.10. Навчально-виховний процес у Центрі творчості здійснюється диференційовано (відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей вихованців, учнів і слухачів з урахуванням їх віку, психофізичних особливостей, стану здоров`я) з використанням різних організаційних форм роботи: заняття, гурткова робота, клубна робота, урок, лекція, індивідуальне заняття, конференція, семінар, курси, читання, вікторина, концерт, змагання, навчально-тренувальні заняття, репетиція, похід, екскурсія, експедиція, практична робота в лабораторіях, майстернях, теплицях, на науково-дослідних земельних ділянках, сільськогосподарських та промислових підприємствах, на природі, а також з використанням інших форм, передбачених цим Статутом. 3.11. Навчальний рік у Центрі творчості починається 1 вересня, закінчується, як правило, 31 травня наступного року. Комплектування груп, гуртків та інших творчих об`єднань здійснюється у період з 1 до 15 вересня, який вважається робочим часом керівника гуртка, групи або іншого творчого об`єднання Центру творчості. 3.12. У канікулярні, вихідні та святкові дні Центр творчості може працювати за окремим планом, затвердженим директором. 3.13. Центр творчості створює безпечні умови навчання, виховання та праці. 3.14. В період екологічного лиха або епідемії згідно рішення міськвиконкому може встановлюватися особливий режим роботи Центру творчості, який погоджується з територіальною санітарно-епідеміологічною станцією. 3.15. Тривалість одного заняття (уроку) в Центрі творчості визначається навчальними планами і програмами з урахуванням психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження для різних вікових категорій і становить для вихованців, учнів і слухачів: віком від 5 до 6 років - 30 хвилин віком від 6 до 7 років - 35 хвилин старшого віку - 45 хвилин. Короткі перерви між заняттями (уроками) є робочим часом керівника гуртка, групи або іншого творчого об`єднання і визначається режимом щоденної роботи Центру творчості. 3.16. Розклад занять в Центрі творчості складається відповідно до робочих навчальних планів закладу з дотриманням педагогічних та санітарно-гігієнічних вимог і затверджується директором закладу. Гуртки, групи та інші творчі об`єднання Центру творчості класифікуються за трьома рівнями: - початковий рівень – творчі об`єднання, діяльність яких спрямована на загальний розвиток вихованців, учнів і слухачів, виявлення їх здібностей та обдарувань, прищеплення інтересу до творчої діяльності; - основний рівень – творчі об`єднання, які розвивають інтереси вихованців, учнів і слухачів, дають їм знання, практичні уміння та навички, задовольняють потреби у професійній орієнтації; - вищий рівень – творчі об`єднання за інтересами для здібних і обдарованих вихованців, учнів і слухачів. Відповідно до рівня кваліфікації визначаються мета і перспективи діяльності гуртків, груп та інших творчих об`єднань, їх чисельний склад, обирається навчальна програма. 3.17. Центр творчості, який має висококваліфіковані кадри, належні матеріально-технічні умови, може організувати проведення на своїй навчально-виховній базі виробничої та педагогічної практики учнів і студентів загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів, профільне навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. 3.18. Для подальшого розвитку інтересів і нахилів вихованців, учнів і слухачів, підтримки їх професійних навичок Центр творчості за умови дотримання правил охорони праці і техніки безпеки організує виконання замовлень підприємств, установ та організацій на виготовлення продукції (виконання робіт). При цьому характер і зміст робіт повинні сприяти формуванню й удосконаленню знань і умінь, передбачених програмами роботи творчих об’єднань. 3.19. Центр творчості видає своїм випускникам відповідні документи про позашкільну освіту в порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти. Випускникам, які в установленому порядку склали кваліфікаційні іспити, видається документ про позашкільну освіту. Зразки документів про позашкільну освіту затверджуються Кабінетом Міністрів України. Виготовлення документів здійснюється за рахунок місцевого бюджету. 3.20. Центр творчості може організувати роботу своїх гуртків, груп та інших творчих об`єднань, у приміщенні загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, навчально-виробничих комбінатів, підприємств, організацій, вищих навчальних закладів, наукових установ, на базі спортивних будівель і стадіонів відповідно до укладених угод із зазначеними закладами та установами. 3.21. Центр творчості проводить інформаційно-методичну роботу спрямовану на удосконалення програм, змісту, форм і методів діяльності гуртків, груп, інших творчих об`єднань в закладі та в інших закладах міста. У Центрі творчості можуть функціонувати методичні об`єднання за напрямами діяльності гуртків, груп та інших творчих об`єднань, що охоплюють педагогічних працівників певного професійного спрямування. З метою вдосконалення системи навчання та виховання у закладі можуть створюватися методичні ради, художня рада, комісії, до складу яких входять педагогічні працівники цього закладу та інші учасники навчально-виховного процесу. 3.22. Згідно з рішенням засновника на підставі відповідних угод Центр творчості може надавати інформаційно-методичну допомогу педагогічним колективам, навчальним закладам регіону, молодіжним, дитячим, громадським організаціям. 3.23. Центр творчості з метою визначення рівня практичної підготовки вихованців, учнів і слухачів проводить організаційно-масову роботу у формі конференції, концерту, змагання, походу, екскурсії, експедиції, навчально-тренувального збору та в інших формах, передбачених статутом цього закладу. 3.24. Центр творчості тісно співпрацює з міським методичним кабінетом установ освіти, загальноосвітніми навчальними закладами, бере участь в організації і проведенні загальноміських заходів (конкурсів, олімпіад, урочистих концертів, лінійок, спортивних змагань, конференцій тощо). 3.25. У Центрі творчості забороняється утворення і діяльність організаційних структур політичних партій, а також релігійних організацій. 3.26. Примусове залучення вихованців, учнів і слухачів до вступу в будь-які об`єднання громадян, релігійні і воєнізовані формування забороняється. 3.27. Відволікання вихованців, учнів і слухачів Центру творчості за рахунок навчального часу до робіт і здійснення заходів, не пов`язаних з навчальним процесом забороняється, крім випадків, передбачених рішеннями Кабінету Міністрів України. 4. УЧАСНИКИ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ 4.1. Учасниками навчально-виховного процесу в Центрі творчості є: - вихованці, учні і слухачі; - директор, заступники директора Центру творчості; - педагогічні працівники, психологи, соціальні педагоги, бібліотекарі, спеціалісти, залучені до навчально-виховного процесу; - батьки, або особи, які їх замінюють; - представники підприємств, установ, організацій, які беруть участь у навчально-виховному процесі. 4.2. Статус учасників навчально-виховного процесу, їх права і обов`язки визначаються Конституцією України, Законами України “Про освіту”, “Про позашкільну освіту”, іншими актами законодавства України, Положенням про позашкільний навчальний заклад, статутом та правилами внутрішнього розпорядку Центру творчості. 4.3. Вихованцям, учням і слухачам Центру творчості гарантоване державою право на: - здобуття позашкільної освіти відповідно до їх здібностей, обдарувань, уподобань та інтересів; - добровільний вибір напряму позашкільної освіти та виду діяльності; - навчання у декількох гуртках, групах та інших творчих об`єднаннях закладу ; - безпечні та нешкідливі умови навчання та праці ; - користування навчально-виробничою, науковою, матеріально-технічною, культурно-спортивною, корекційно-відновною та оздоровчою базою закладу ; - участь у різних видах навчальної та науково-практичної роботи, у конференціях, олімпіадах, спортивних змаганнях, виставках, конкурсах та інших масових заходах; - представлення в органах громадського самоврядування заклад; - вільне вираження поглядів, переконань; - захист від будь-яких форм експлуатації, психічного і фізичного насильства, від дій педагогічних та інших працівників, які порушують їх права, принижують честь гідність. 4.4. Вихованці, учні, слухачі Центру творчості зобов`язані: - оволодівати знаннями, вміннями, практичними навичками; - підвищувати загальний культурний рівень; - дотримуватися морально-етичних норм, законодавства; - брати посильну участь у різних видах трудової діяльності; - бережливо ставитися до державного, громадського і особистого майна; - дотримуватися вимог Статуту, правил внутрішнього розпорядку Центру творчості; - дотримуватись правил особистої гігієни. 4.5. Вихованці, учні і слухачі Центру творчості залучаються за їх згодою та згодою батьків, або осіб, які їх заміняють, до самообслуговування, різних видів суспільно-корисної праці відповідно до статуту закладу з урахуванням віку, статі, фізичних особливостей та охорони здоров`я. 4.6. За успіхи у навчанні (праці) вихованцям, учням і слухачам можуть встановлюватись такі форми морального і матеріального заохочення: подяка, Грамота, Почесна грамота, премія, цінний подарунок. 4.7. Педагогічні працівники Центру творчості мають право на: - внесення керівництву закладу та органи управління освітою пропозицій щодо поліпшення навчально-виховного процесу, подання на розгляд керівництву закладу та педагогічної ради пропозицій про моральне, матеріальне заохочення вихованців, учнів і слухачів; - вибір форм підвищення педагогічної кваліфікації; - участь у роботі методичних об`єднань, нарад, зборів, інших органів самоврядування позашкільного навчального закладу, в заходах, пов`язаних з організацією навчально-виховної роботи ; - проведення в установленому порядку дослідно-експериментальної, пошукової роботи; - вибір педагогічно обґрунтованих форм, методів, засобів роботи з вихованцями, учнями і слухачами; - захист професійної честі, гідності відповідно до законодавства; - соціальне та матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на них завдань; - об`єднання у професійні спілки, участь в інших об`єднаннях громадян, діяльність яких не заборонена законодавством. 4.8. Педагогічні працівники Центру творчості зобов`язані: - виконувати навчальні плани та програми; - надавати знання, формувати вміння і навички з різних напрямів позашкільної освіти диференційовано, відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів учнів, вихованців слухачів; - сприяти розвиткові вихованців, учнів і слухачів, а також збереженню їх здоров`я; - визначати мету та конкретні завдання позашкільної освіти вихованців, учнів і слухачів, вибирати адекватні засоби їх реалізації; - здійснювати педагогічний контроль за дотриманням вихованцями, учнями, слухачами морально-естетичних норм поведінки, правил внутрішнього трудового розпорядку закладу, вимог інших документів, що регламентують організацію навчально-виховного процесу в Центрі творчості; - дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність вихованця, учня і слухача, захищати його від будь-яких форм фізичного і психічного насильства, виховувати своєю діяльністю повагу до принципів загальнолюдської моралі; - берегти здоров`я вихованців, учнів і слухачів, захищати їх інтереси, пропагувати здоровий спосіб життя; - виховувати повагу до батьків, жінки, старших за віком, до народів, традицій, звичаїв, духовних і культурних надбань народу України; - постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну і політичну культуру; - вести документацію, пов`язану з виконанням посадових обов`язків (журнали, плани роботи тощо); - виховувати особистим прикладом і настановами повагу до державної символіки, принципів загальнолюдської моралі; - дотримуватись вимог Статуту Центру творчості, виконувати правила внутрішнього розпорядку та посадові обов`язки; - брати участь у роботі педагогічної ради закладу ; - виконувати накази і розпорядження директора Центру творчості, органів державного управління, до сфери управління яких належить заклад. 4.9. Педагогічні працівники, керівники гуртків та інших творчих об`єднань Центру творчості працюють відповідно розкладу занять, затвердженого директором. 4.10. Педагогічне навантаження педагогічного працівника обсягом менше тарифної ставки, передбаченої Законом України „Про позашкільну освіту”, встановлюється за його письмовою згодою у випадках зміни кількісного складу вихованців, учнів, слухачів Центру творчості або за письмовою згодою педагогічного працівника. Обсяг педагогічного навантаження у Центрі творчості визначається директором згідно із законодавством і затверджується департаментом освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради. Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року можливий у разі зміни кількості годин за окремими навчальними програмами, що передбачається навчальним планом, у разі вибуття або зарахування учнів протягом навчального року або за письмовою згодою педагогічного працівника з додержанням законодавства України про працю. 4.11. Не допускається відволікання педагогічних працівників від виконання професійних обов`язків, крім випадків, передбачених законодавством. 4.12. Педагогічні працівники Центру творчості підлягають атестації, як правило, один раз на п`ять років, відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти. 4.13. Педагогічні працівники Центру творчості призначаються на посаду і звільняються із посади директором згідно вимог законодавства про працю України. 4.14. Педагогічним працівникам Центру творчості повинна бути особа з високими моральними якостями, яка має вищу педагогічну або фахову освіту, належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи, фізичний та психічний стан здоров`я якої дозволяє виконувати професійні обов`язки в позашкільних навчальних закладах. 4.15. Інженерно-технічні працівники та допоміжний персонал приймаються на роботу і звільняються директором Центру творчості згідно з чинним законодавством. Їхні права і обов`язки регулюються трудовим законодавством, цим Статутом та Правилами внутрішнього трудового розпорядку закладу. 4.16. Проходження періодичних обов`язкових медичних оглядів персоналом Центру творчості здійснюється в порядку передбаченому чинним законодавством України. 4.17. Батьки вихованців, учнів і слухачів та особи, які їх замінюють, мають право: - обирати і бути обраними до батьківських комітетів та органів громадського самоврядування Центру творчості; - звертатися до органів управління освітою, директора Центру творчості та органів громадського самоврядування з питань навчання та виховання дітей; - приймати рішення про участь дитини в інноваційній діяльності закладу; - брати участь у заходах, спрямованих на поліпшення організації навчально-виховного процесу та зміцнення матеріально-технічної бази закладу; - захищати законні інтереси вихованців, учнів і слухачів в органах громадського самоврядування закладу та у відповідних державних, судових органах. 5. УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ 5.1. Керівництво Центром творчості здійснює директор, який може бути тільки громадянином України, що має вищу педагогічну освіту і стаж педагогічної роботи не менше трьох років, успішно пройшов підготовку та атестацію керівника кадрів освіти в порядку, встановленому МОН. 5.2. Директор Центру творчості призначається на посаду та звільняються з посади департаментом освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради згідно із законодавством України. 5.3. Призначення та звільнення заступників директора Центру творчості, здійснює департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради за поданням керівника. 5.4. Призначення та звільнення педагогічних та інших працівників здійснюється директором, згідно із чинним законодавством. 5.5. Директор Центру творчості: - здійснює керівництво колективом, забезпечує раціональний добір і розстановку кадрів, створює належні умови для підвищення фахового рівня працівників; - організує навчально-виховний процес; - забезпечує контроль за виконанням навчальних планів і програм, якістю знань, умінь та навичок вихованців, учнів і слухачів; - забезпечує соціальний захист вихованців, учнів, слухачів, педагогічних працівників; - створює належні умови для здобуття вихованцями, учнями і слухачами позашкільної освіти в Центрі творчості; - забезпечує дотримання вимог щодо охорони дитинства та санітарно-гігієнічних норм; - розпоряджається в установленому порядку майном і коштами закладу; - організовує виконання кошторису доходів і видатків Центру творчості, укладає договори з юридичними та фізичними особами, в установленому порядку відкриває рахунки в органах Державного казначейства; - установлює надбавки, доплати, премії та надає матеріальні допомогу працівникам закладу відповідно до законодавства ( в межах затвердженого кошторису видатків); - представляє Центр творчості в усіх установах, підприємствах, організаціях і відповідає перед засновником за результати діяльності закладу ; - дає дозвіл на участь діячів науки, культури, членів творчих установ та організацій, інших юридичних та фізичних осіб у навчально-виховному процесі; - забезпечує право вихованців, учнів і слухачів на захист від будь-яких форм фізичного або психічного насильства; - видає у межах своєї компетенції накази і розпорядження обов`язкові для всіх учасників навчально-виховного процесу, контролює їх виконання; - застосовує заходи заохочення та дисциплінарні стягнення до працівників навчального закладу, вихованців, учнів і слухачів; - затверджує посадові обов`язки працівників Центру творчості; - розподіляє обов`язки між заступниками директора; - підтримує ініціативу щодо вдосконалення системи навчання та виховання, заохочення творчих пошуків, дослідно-експериментальної роботи педагогів, учнів; - підписує колективний договір; - несе персональну відповідальність за проходження персоналом Центру творчості обов`язкових попередніх (до прийняття на роботу) та періодичних профілактичних медичних оглядів; - приймає на роботу та звільняє з роботи персонал закладу згідно чинного законодавства; - за погодженням з профспілковим комітетом затверджує правила внутрішнього трудового розпорядку; - планує і організує навчально-виховний процес, фінансову господарську діяльність закладу; - несе відповідальність за своєчасний розгляд заяв, звернень, скарг громадян. 5.6. Посадові обов`язки директора Центру творчості затверджує директор департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради. 5.7. В Центрі творчості створюється атестаційна комісія згідно Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого МОН. Атестаційну комісію закладу очолює директор. 5.8. Директор Центру є головою педагогічної ради - постійно діючого колегіального органу управління закладом. 5.9. Робота педагогічної ради проводиться до потреб закладу. Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але не може бути меншою 2 рази на рік. 5.10. Педагогічна рада Центру творчості: - розглядає плани, підсумки і актуальні питання навчальної, тренувальної виховної, організаційно-методичної роботи закладу, його структурних підрозділів, гуртків, груп та інших творчих об’єднань, а також питання дотримання санітарно-гігієнічних вимог, забезпечення техніки безпеки, охорони праці; - розробляє пропозиції щодо поліпшення діяльності навчального закладу, утворення нових гуртків, груп та інших творчих об`єднань; - визначає заходи щодо поліпшення кваліфікації педагогічних кадрів, впровадження у навчально-виховний процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду; - створює у разі потреби експертні та консультаційні комісії за напрямами роботи; - порушує клопотання про заохочення педагогічних працівників; - розглядає питання про відповідний рівень позашкільної освіти, нагородження за успіхи у навчанні та випуск вихованців, учнів і слухачів. 5.11. По рішенню педагогічної ради Центру творчості видається наказ по закладу. 5.12. Рада Центру творчості є колегіальним дорадчим органом. Рішення ради носить рекомендаційний характер. В своїй роботі рада Центру творчості: - заслуховує звіт директора, при потребі інших працівників закладу ; - розглядає пропозиції учасників навчально-виховного процесу, відповідних державних та громадських органів управління з питань роботи Центру, приймає відповідні рішення, які носять рекомендаційний характер; - приймає участь у створенні необхідних умов забезпечення ефективності навчально-виховного процесу в закладі. 5.13. Засідання ради Центру творчості є правомочним, якщо в ньому бере участь не менше двох третин її членів, рішення ради приймаються простою більшістю голосів присутніх на засіданні її членів. Рада діє згідно положення про раду Центру творчості. 5.14. У Центрі творчості можуть створюватись і діяти піклувальна рада та батьківські комітети. Положення про ці органи громадського самоврядування затверджує рада Центру творчості. 5.17. Представники громадського самоврядування Центру творчості мають право брати участь в організації навчально-виховного процесу. 5.18. Представники громадського самоврядування Центру творчості зобов`язані: - дотримуватись статуту закладу, виконувати рішення органів громадського самоврядування закладу, накази, розпорядження адміністрації з питань організації навчально-виховного процесу; - дотримуватись етики поведінки та моралі; - захищати вихованців, учнів, слухачів від будь-яких форм фізичного та психічного насильства. 6. ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ І МАТЕРАЛЬНО-ТЕХНІЧНА БАЗА ЦЕНТРУ ТВОРЧОСТІ 6.1. Фінансово-господарська діяльність Центру творчості здійснюється відповідно до Бюджетного Кодексу України, Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, законів України “ Про освіту”, “Про позашкільну освіту” та інших нормативних актів та Статуту закладу; 6.2. Фінансування Центру творчості здійснюється за рахунок міського бюджету, а також може здійснюватись за рахунок додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством. 6.3. Джерелами формування кошторису закладу є: 6.3.1. кошти засновника; 6.3.2. кошти від наданих платних послуг; 6.3.3. благодійні внески підприємств, організацій та окремих громадян, відповідно до вимог чинного законодавства України; 6.3.4. надходження від усіх видів власної господарської діяльності. 6.4. Кошти, отримані за рахунок додаткових джерел фінансування, зараховуються до спеціального фонду закладу та використовуються позашкільним навчальним закладом на діяльність, передбачену цим Статутом. 6.5. Відповідно до Переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності, затвердженого постановою КМУ від 27.08.2010 №796, Центр має право надавати такі платні послуги, в порядку та на умовах визначених чинним законодавством України: - надання в оренду будівель, споруд, окремих тимчасово вільних приміщень і площ, іншого рухомого та нерухомого майна або обладнання, що тимчасово не використовується у навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності, у разі, коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у навчальному закладі; - експлуатаційне та господарське обслуговування приміщень, площ, майна та обладнання наданих в оренду; - проведення понад обсяги, встановлені навчальними планами, з видачею або без видачі відповідних документів про освіту тренінгів, курсів, занять у гуртках, факультативів, семінарів, практикумів; - організація, проведення у позанавчальний час (у тому числі канікули, святкові та вихідні дні) заходів за освітнім, науковим, технічним, художнім, туристичним, екологічним, спортивним, оздоровчим та гуманітарним напрямами, крім тих, що фінансуються за рахунок коштів загального фонду державного та місцевих бюджетів; - видання та реалізація навчальної літератури, методичних, науково-методичних, наукових, науково-технічних видань, друкованих засобів масової інформації (газети, часописи, альманахи тощо); - надання у тимчасове користування спортивного інвентарю та обладнання, речей особистого користування, предметів для відпочинку, якщо це не передбачено навчальними планами та не належить до діяльності, що фінансується за рахунок коштів загального фонду державного та місцевих бюджетів; - організація, проведення спортивних, фізкультурно-оздоровчих заходів (у тому числі міжнародних) з використанням відповідної матеріально-технічної бази навчальних закладів, якщо це не передбачено навчальними планами та не належить до діяльності, що фінансується за рахунок коштів загального фонду державного та місцевих бюджетів; - організація, проведення концертно-видовищних заходів; - надання у тимчасове користування предметів культурно-побутового призначення, садово-городнього інвентарю, аудіо- і відеотехніки, театральних та сценічних костюмів, театрального реквізиту, інструментів та обладнання, аудіо- і відеозаписів, експозиційного обладнання, відеокомплексів, відеомонтажних студій, фотопавільйонів, звуколабораторій, відеопереглядових аудиторій, інших площ, інвентарю та обладнання, якщо це не передбачено навчальним планом та не належить до діяльності, що фінансується за рахунок коштів загального фонду державного та місцевих бюджетів; - надання комунальних послуг користувачам приміщень та будівель, що не перебувають на балансі навчальних закладів; - здійснення заходів, пов'язаних із провадженням виставково-ярмаркової діяльності згідно із законодавством; - виготовлення та реалізація продукції, виготовленої в результаті практичного навчання осіб, які навчаються (зокрема, розсади, саджанців, сіянців, насіння, лісоматеріалів, предметів декоративно-прикладного мистецтва, фото-, кіно-, аудіо-, відеопродукції, товарів широкого вжитку); - надання у короткострокове (на строк до одного тижня) користування фізичним, юридичним особам площ та/або окремих приміщень, що тимчасово не використовуються в освітній, навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності для проведення освітніх, наукових, спортивних, урочистих, культурних та інших заходів (крім заходів, що проводяться з релігійною метою, або заходів політичних партій), а також іншого рухомого та нерухомого майна або обладнання у разі, коли це не погіршує умов навчання або соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у відповідному навчальному закладі (установі). 6.6. Діти з малозабезпечених та багатодітних сімей, діти-інваліди, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, здобувають позашкільну освіту безоплатно. 6.7. Центр творчості у процесі провадження фінансової діяльності має право: - самостійно розпоряджатися коштами господарської та іншої діяльності відповідно до його статуту; - користуватися безоплатно земельними ділянками, на яких він розташований; розвивати власну матеріальну базу, мережу спортивно-оздоровчих, профільних таборів, туристичних баз; - володіти, користуватися і розпоряджатися майном відповідно до законодавства та статуту; - відкривати рахунки в органах Державного казначейства України, вести самостійний баланс; - проводити виставки-продажі товарів, які будуть реалізовуватись підприємством; - виконувати інші дії, що не суперечать законодавству та Статуту закладу. 6.8. Доходи (прибутки) або їх частини, та майно не підлягають розподілу серед засновників (учасників), членів організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. 6.9. Доходи (прибутки) використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямків діяльності, визначених її установчими документами (статутом). 6.10. Порядок ведення бухгалтерського обліку в Центрі творчості визначається чинним законодавством. За рішенням засновника, виконавчого комітету міської ради, департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, в Центрі творчості бухгалтерський облік ведеться самостійно або через централізовану бухгалтерію управління освіти. 6.11. Заробітна плата педагогічним працівникам, персоналу закладу нараховується відповідно до вимог діючого законодавства. 6.12. Діловодство Центру творчості ведеться відповідно до встановленого Міністерством освіти і науки порядку на державній мові. Звітність закладу встановлюється відповідно до вимог МОН, державної статистики. 6.13. Центр творчості щорічно в вересні подає розрахунки в департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради для складання бюджетного запиту на наступний рік. 6.14. Матеріально-технічна база Центру творчості включає приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме та нерухоме майно, що перебуває у його користуванні. 6.15. Для проведення навчально-виховної, навчально-тренувальної, спортивної та концертної роботи Центру творчості надаються в користування культурні, оздоровчі, спортивні та інші заклади безплатно або на пільгових умовах. Порядок надання зазначених об`єктів у користування визначається місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. 7. МАЙНО ЦЕНТРУ ТВОРЧОСТІ 7.1. Матеріально-технічну базу Центру творчості складають приміщення, споруди, обладнання, засоби зв`язку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме та нерухоме майно, що перебувають у його користуванні. 7.2. Центр творчості відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотриманням вимог та норм їх охорони. 7.3. Майно Центру творчості може вилучатися засновником лише за умови використання цього майна та коштів, отриманих від його реалізації, на розвиток позашкільної освіти міста в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. 7.4. У разі припинення організації (к результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи повинні бути передані одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зараховані до доходу бюджету. 8. КОНТРОЛЬ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ЦЕНТРУ ТВОРЧОСТІ 8.1. Державний контроль за діяльністю Центру творчості здійснюється з метою забезпечення реалізації єдиної державної політики у сфері позашкільної освіти. 8.2. Державний контроль за діяльністю закладу здійснюють Міністерство освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади, Державна інспекція закладів освіти при Міністерстві освіти і науки, засновник; управління освіти ОДА, департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, органи державної санітарно-епідеміологічної служби. 8.3. Основною формою державного контролю за діяльністю Центру творчості є державна атестація, яка проводиться один раз у десять років у порядку, встановленому Міністерством освіти та науки. 8.4. Зміст, форми, періодичність контролю, не пов`язаного з навчально-виховним процесом, встановлюється засновником відповідно до чинного законодавства. 8.5. Позачергова державна атестація Центру творчості проводиться, як виняток, лише за рішенням управління освіти міськвиконкому. 8.6. Центр творчості підпорядковується органу управління – департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, яке: - погоджує обсяги фінансування Центру творчості на фінансовий рік та забезпечує фінансування витрат на його утримання; - може вводити додаткові педагогічні ставки, спеціалістів, визначати контингент вихованців, учнів і слухачів закладу; - організує в установленому порядку підвищення кваліфікації, атестацію педагогічних працівників; - здійснює контроль за діяльністю закладу; - здійснює передатестаційну експертизу роботи закладу під час державної атестації; - здійснює інші повноваження відповідно до Положення про департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради. ЗАТВЕРДЖУЮ Директор ЦДЮТ ____________Олег ЗАБЄЛІН Освітня програма позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» 2022-2023 навчальний рік ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Місце знаходження ЦДЮТ: м. Черкаси, вул. Смілянська, 33. Позашкільний навчальний заклад «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (ЦДЮТ) є комунальним закладом позашкільної освіти Черкаської міської ради, заснований Черкаською міською радою. Заклад підпорядкований департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради відповідно до повноважень, визначених Положенням про цю структуру. Освітня програма комунального позашкільного закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» містить єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом позашкільної освіти для досягнення вихованцями здобувачами позашкільної освіти результатів навчання (набуття компетентностей). Освітня програма Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси розроблена з урахуванням диференціації та індивідуалізації освітнього процесу, демократизації управління, створення умов для творчої діяльності адміністрації та працівників закладу, збереження єдиного освітнього простору, соціального захисту здобувачів освіти та їх законних представників із забезпеченням їх права на доступність і якість позашкільної освіти, створення умов для безперервності освіти. Враховуючи , що країна знаходиться в стані повномасштабної війни в умовах збройної агресії росії проти України заклад продовжує активно працювати для розвитку творчих здібностей дітей і молоді, забезпечуючи їх змістовне дозвілля та психологічну підтримку. Залежно від безпекової ситуації у 2022/2023 навчальному році освітньо- виховний процес у буде здійснюватися за дистанційною та змішаною формами навчання. У зв’язку з цим перед працівниками ЦДЮТ стоїть завдання створити безпечні і нешкідливі умови навчання та праці, удосконалення безпечного освітнього середовища, змісту освіти, форм і методів роботи з дітьми та молоддю, які мають бути спрямовані на адаптацію до нових умов. Головне завдання – допомогти дітям реалізувати здібності та творчий потенціал і створити хоч невеликий простір безпеки, дати можливість відкритого доступу до якісної позашкільної освіти. Освітня програма Центру є засобом забезпечення реальних умов для вибору індивідуальної траєкторії розвитку, гарантом досягнення обраних освітніх рівнів, технологічним засобом управління якістю позашкільної освіти. Місія закладу передбачає розвиток особистості дитини як суб’єкта пізнання, творчої діяльності, формування активного творця власного життя, виховання сучасних людей з активною громадянською позицією, готових до дорослого життя та здібних адаптуватися до умов розвитку суспільства. Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси є: - відкритою соціальною системою, оскільки він надає можливість вільного вибору діяльності усім здобувачам освіти; - відкритий для співробітництва із закладами системи освіти різних форм та типів, інших структур; - відкритою педагогічною системою, в якій здійснюється педагогічна діяльність в межах вільного часу дітей та умови створюються для формування їх загальної культури, організації змістовного дозвілля, професійного самовизначення, вирішення завдань соціальної адаптації та ефективно вирішуються завдання патріотичного виховання. Візія закладу – в сприянні кожному здобувачу освіти в цілісному розвитку та лідерському становленні; служіння людині, громаді, суспільству. Співпраця педагогів, вихованців, батьків та громадськості, з використанням сучасних наукових , освітніх та інформаційних технологій. Мета та завдання освітнього процесу Метою освітнього процесу в ЦДЮТ є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншого виду творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само та/або професійної реалізації. Основними завданнями є: - виховання громадянина України; - вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду; - виховання у здобувачів освіти поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії; - бажання захищати свою країну; - виховання у здобувачів освіти патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів; - виховання у здобувачів освіти шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку; - створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - здобуття учнями, вихованцями, слухачами первинних професійних навичок і вмінь, необхідних для їхньої соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності; - формування у вихованців, учнів і слухачів свідомого й відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, навичок безпечної поведінки; - задоволення освітньо-культурних потреб вихованців, учнів і слухачів, які не забезпечуються іншими складовими структури освіти; - задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації; - пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів і слухачів; - вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; - профілактика бездоглядності, правопорушень; - виховання в учасників освітнього процесу свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих; - формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів; - здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи. Головні принципи освітнього процесу: - гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості; - єдність загальнолюдських і національних цінностей, що забезпечує у змісті освітнього процесу органічний зв’язок і духовну єдність української національної культури з культурою народів світу; - розвиток культури всіх національних меншин, що проживають на території України; - сприяння усвідомленню пріоритетності загальнолюдських цінностей над груповими; - визначення позашкільної освіти як важливого засобу національного розвитку й гармонізації національних і міжнаціональних відносин в Україні; - демократизація, що передбачає автономію закладів позашкільної освіти різних типів та форм власності у вирішенні основних питань змісту їх діяльності, розвиток різноманітних форм співробітництва та партнерства всіх учасників освітнього процесу; - науковість і системність, що полягає в забезпеченні оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти; - безперервність, наступність та інтеграція, що забезпечує єдність всіх ланок освіти, об’єднання зусиль закладів позашкільної освіти з іншими закладами та організаціями; - цілісність і наступність позашкільної освіти, спрямованої на поглиблення та конкретизацію освітнього процесу; - набуття освіти упродовж всього життя, за умови наступності та концентричності; - багатоукладність і варіативність, що передбачає можливість широкого вибору змісту, форми і засобів позашкільної освіти, альтернативність у задоволенні духовних запитів здобувачів освіти, їх пізнавальних та інтелектуальних можливостей та інтересів, запровадження поліваріантності навчальних програм, поглиблення і розширення їх практичної сприятливості, референції та індивідуалізованого освітнього процесу; - добровільність і доступність, що передбачає право вибору та доступності в забезпеченні потреб у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності; - самостійність і активність особистості, що полягає у забезпеченні психолого-педагогічної атмосфери, яка сприяє виявленню, розвитку і реалізації здобувачами освіти пізнавальної самостійності, творчої активності, прояву обдарованості і таланту; - практична спрямованість, що передбачає набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок, орієнтацію на трудову діяльність у нових умовах, їх розширення та розвиток, а також впровадження в життя за умов інтеграції з наукою і виробництвом. Система управління закладом Система управління закладом освіти визначається законом та установчими документами. Погодження діяльності відбувається через розподіл функціональних обов’язків та прав всіх учасників педагогічного процесу. Керівництво закладом здійснює директор. Колегіальним органом управління закладу є педагогічна рада. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу є загальні збори (конференція) колективу закладу позашкільної освіти. Управління навчально-виховним процесом в ЦДЮТ здійснюється директором, заступниками директора, завідувачами відділів, методистами. До навчання у ЦДЮТ залучаються діти, підлітки, юнацтво, учнівська та студентська молодь віком від 5 до 21 року. Прийом до закладу може здійснюватися протягом навчального року за умови наявності вільних місць у гуртках, наявності можливості оволодіння навчальною програмою дитячого колективу, за бажанням здобувачів освіти та їх представників на безконкурсній основі. За бажанням дітей та їх представників вихованці можуть бути зараховані до кількох творчих об’єднань за наявністю організаційних умов та відсутності їх перевантажень. Прийом вихованців до закладу здійснюється на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють. Для зарахування вихованців до спортивних, хореографічних об’єднань потрібна довідка медичного закладу про те, що в них відсутні протипоказання для занять у зазначених гуртках. Кадрове забезпечення Кадрове забезпечення здійснюється у відповідності до навчального робочого плану, штатного розпису закладу, спеціалізацією та режимом його роботи. Реалізацію освітньої програми Центру здійснюють педагоги закладу, з яких 56 осіб мають повну вищу освіту, неповну вищу освіту – 11 осіб, середню спеціальну освіту – 19 осіб, незакінчену вищу освіту – 2 особи. В закладі працює 82 основних педагогічних працівника та 6 – за сумісництвом. Педагоги працюють відповідно до фахової освіти. При підборі кадрів враховується освіта, фахова підготовка, особисті та колективні якості, працездатність та інші характеристики. Відповідно до Указів Президента України від 24.02.2022 No64/2022 «Про введення воєнного стану», від 12.08.2022 No573/2022, на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 № 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році», з метою збереження життя і здоров’я всіх учасників освітнього процесу з 01 вересня 2022 року освітній процес у Центрі здійснюється за очною, дистанційною та змішаними формами в синхронному та асинхронному форматі. У період запровадження навчання в дистанційному режимі керівник гуртка самостійно визначатиме потребу у внесенні змін до календарного планування, розподілу навчального часу на вивчення окремих тем з урахуванням особливостей напряму навчання, рівня підготовки вихованців. Педагог самостійно обирає платформи для онлайн-взаємодії та проведення навчальних занять в синхронному режимі з урахуванням специфіки роботи закладу, забезпечуючи досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах (Telegram, Vіbеr, Sкуре, Zoom, Microsoft Teams, Google Classroom, онлайнові освітні платформи). Формами роботи в асинхронному режимі можуть бути презентаційні меседжі, майстер-класи, перегляди пізнавальних освітніх матеріалів, розв’язання завдань проєктної, пошукової, дослідницької діяльності тощо. При плануванні онлайн занять керівниками гуртків враховується тривалість навчальних занять відповідно до вікових категорій здобувачів освіти, які затверджені наказом МОЗ від 01.08.2022 р. No1371. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів: - 1-2 класів - 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 - по 20 хвилин; - 3-4 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 30 хвилин, або 4 - по 20 хвилин; - 5-6 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 35 хвилин, або 4 - по 25 хвилин; - 7-9 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 40 хвилин, або 4 - по 30 хвилин, або 5 - по 25 хвилин; - 10-11 класів - 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 - по 35 хвилин, або 5 - по 30 хвилин, або 6 - по 25 хвилин. Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих програм гуртків протягом навчального року. На 15 вересня 2022-2023 навчального року в закладі працює 88 педагогів, які мають навантаження відповідно до протоколу тарифікації № 43 від 14.09.2022р. Згідно набраних дітей, що складає 52 гуртка, 199 груп та 3691 вихованець. Програмне забезпечення Гуртки ЦДЮТ працюють на основі програм, рекомендованих МОН України та програм, затверджених методичною радою ЦДЮТ.
Програмне забезпечення на 2022 – 2023 навчальний рік
НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ НАПРЯМ Випуск 5 Київ – 2019 «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», лист МОН від 07.10.2019 No 1/11-8872 Загальна редакція Шкура Г. А., Биковський Т. В http://udcpo.com.ua/metod_work/ Збірник «Навчальні програми з позашкільної освіти. Науково-технічний напрям. (Випуск 5)» (Загальна редакція Г. А. Шкури, Т. В. Биковського) НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НАУКОВО-ТЕХНІЧНОГО НАПРЯМУ «ВИГОТОВЛЕННЯ СУВЕНІРІВ» Початковий та основний рівні 3 роки навчання («Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», лист МОН від 07.10.2019 № 1/11-8872) Автори: Н. І. Євтушенко, О http://udcpo.com.ua/metod_work/ ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Очікувані результати навчання здобувачів позашкільної освіти ЦДЮТ відображаються в навчальних програмах з позашкільної освіти. Навчальні програми з позашкільної освіти конкретизують очікуваний результат навчання як формування компетентностей. ЦДЮТ здійснює освітню діяльність, спрямовану на розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, інших складових компетентностей, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності. Результативністю реалізації освітньої програми є сформованість у здобувачів позашкільної освіти ЦДЮТ компетентностей (пізнавальної, практичної, творчої, соціальної) за відповідними напрямами позашкільної освіти. Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з різних галузей знань; основ характеристики явищ і процесів суспільного життя; набуття знань морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля. Практичні компетентності передбачають формування різноманітних техніко-технологічних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію. Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні. Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі. Розвиток здатності до професійного самовизначення; творчого становлення; формування громадянського поведінки, патріотизму, любові до України. СХВАЛЕНО Педагогічною радою ЦДЮТ від 15.09.2022р. протокол № 5 Участь вихованців ЦДЮТ у конкурсах, фестивалях, змаганнях у 2021 – 2022 н. р.
Поради щодо організації освітнього процесу в умовах воєнного стану у закладі позашкільної освіти Організація освітнього процесу у воєнний час – це новий виклик для усіх педагогів, зокрема і для педагогів закладів позашкільної освіти. Під час війни заклад позашкільної освіти є осередком, який дає змогу дітям отримувати психологічну підтримку, емоційний стан, спілкування, переключення уваги, відволікання від новин, впевненість, відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи закладу та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і безпечним для дітей та педагогів. Відомо, що найбільш оптимальна та безпечна форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану – дистанційна. В умовах війни можна виділити такі категорії дітей:
Безумовно, можливості навчання у цих категоріях вихованців різні. Тому методичні поради враховують особливості освітнього процесу для кожної з них. Поради щодо дистанційної роботи під час воєнних дій Основною метою навчання в дистанційному форматі у воєнний період має бути та підтримка, яка допоможе стабілізувати психологічний стан дітей, а не наздоганяння програм та не засвоєння нових знать. Освітній процес має відбуватися без жодних негативних оцінок, обліку відвідування, об’ємних домашніх завдань, тощо. Навчання має стати допомогою дитині, а не черговим стресом та хвилюваннями. Найефективнішим варіантом в організації освітнього процесу мають бути заняття на повторення, узагальнення вивченого матеріалу раніше, а не вивчення нового матеріалу. Корисним було б проведення онлайн-вправ для стабілізації емоційного стану вихованців та налагодження ефективної співпраці. Педагогічні працівники мають з розумінням ставитися до розгубленості, неуважності та інертності вихованців під час онлайн-занять. Важливими методами у процесі навчання учнів є підбадьорення, турбота та підтримка дітей, а не залякувати негативом. Варто дотримуватися загальних правил організації дистанційного навчання та гігієну користування гаджетами. Основні правила організації дистанційного навчання 1. Видихніть і занотуйте стратегію Головне кредо для освітян в умовах війни – «Без паніки». Видихніть, заспокойтеся, заваріть улюбленого чаю та перш за все напишіть для себе інструкцію про те, за яким принципом влаштуєте навчання у своєму колективі, групі. Свідома та відповідальна робота педагога під час дистанційного навчання напряму відобразиться на роботі вихованців. Як організувати освітній процес під час війни
Вибір платформи, графік прямих трансляцій, формат завдань – усе це не просто елементи, а система, яка добре працює, якщо продумана наперед. Тож не пошкодуйте один раз часу і розберіться, як організувати дистанційне навчання у нових умовах. Зокрема дізнайтеся, чи будуть у вашому колективі вихованці з інших регіонів. Якщо так, то важливо приділити їм окрему увагу, познайомитися та познайомити дітей між собою.
Обговорюйте ситуацію, що склалася. Так ви зможете зменшити напругу та встановити довіру з вихованцями.
Подумайте про створення моментів, які привертають увагу вихованців до заняття та спрацьовують найбільш ефективно. Вправи, які діти виконують у режимі реального часу, усні відповіді, короткі відповіді в чаті – ось те, що найкраще працює в дистанційному навчанні Корисні посилання: Можна запропонувати на початку заняття використовувати коротенькі пізнавальні мультфільми виробництва телеканалу ПЛЮСПЛЮС про цікаві факти, досягнення, відкриття та природні ресурси України з подальшим обговоренням. Серія «Це – наше, і це – твоє» Цікаві факти про сьогодення нашої країни (серія «Дивомандри» Для спостережливих і допитливих (серії «ЕКО ПЛЮСПЛЮС»)
Не варто перевантажувати заняття ані інформацією, ані веселощами: усього має бути в міру. Експерти радять зробити акцент на вирішенні потреб вихованців, на їхніх запитах. У межах кожного заняття і теми варто мати кілька опцій та пропонувати їх дітям. Особливо це важливо в умовах війни, коли щоденний стрес і так надто великий. Корисні посилання: Дитячі ігри для зняття напруження – перелік від Центру громадського здоров’я
Можна запропонувати для домашнього перегляду з обговоренням на наступних заняттях перегляд пізнавальних мультфільмів. Анімований ролик для дітей «Сирена – моя помічниця. Що таке сигнал повітряної тривоги та як поводитися»: Добірка корисних порад щодо дистанційної роботи під час воєнних дій Тривога застала на занятті Якщо навчання дистанційне, то в момент повітряної тривоги, керівник гуртка має сповістити дітей про тривогу, припинити заняття та сховатись в укриття. До пропущених через тривогу занять не повертаються. Матеріал надсилають дітям для самостійного опрацювання. Зменшення тривалості заняття Ураховуючи умови воєнного часу, не варто розраховувати на 40-45 хвилин заняття, а зменшити його тривалість до 30-35 хвилин. Фізична активність Для вихованців, особливо дошкільного та молодшого шкільного віку, освітній процес необхідно чергувати з фізичною активністю, якщо гурток не передбачає рухових занять. Атмосфера взаєморозуміння Пріоритетним завданням педагога під час дистанційного навчання в умовах воєнного стану – це створення атмосфери взаєморозуміння, взаємовиручки, поваги та любові; сприяння самореалізації кожної дитини в умовах обмеженої можливості звертатися до педагога безпосередньо. Дуже важливо у цей час допомогти батькам організувати найсприятливіші умови для навчання та відпочинку вихованців, акцентуючи увагу на збереженні достатньої працездатності, раціональному використанні часу, дотриманні правильного режиму навчальної діяльності. Мотиваційні онлайн-п’ятихвилинки Важливим аспектом дистанційного навчання в сучасних умовах воєнного стану є його психологічний супровід. Тому керівникам гуртків, практичним психологам, варто щоденно перед початком навчальних занять проводити мотиваційні онлайн-п’ятихвилинні «ранкові зустрічі» для вихованців усіх вікових категорій. Адже війна – це криза, коли змінюється все, що ми знали про себе, про світ, про друзів і знайомих, про свій організм та свої можливості. Під час кризи людина почуває себе безпомічною, втрачає контроль над ситуацією, життям. Це шкодить психічному (ментальному) здоров’ю і як наслідок, може призвести до постравматичного стресового розладу (ПТСР), якщо вчасно не отримати психологічну допомогу та підтримку. Збереження досягнутих раніше результатів навчання Звертаємо увагу, що основною метою освітнього процесу має бути збереження досягнутих раніше результатів навчання, тому доречно розробити завдання на підтримання, збереження, закріплення набутих умінь, навичок та завдання розвиваючого характеру, а також надати рекомендації батькам, щодо підтримки дитини та надання допомоги у виконанні цих завдань. Інформування Інформувати про літературу та художні фільми (мультфільми) для спільного перегляду чи прослуховування батьків і підлітків (дітей); онлайн-ресурси і канали з надання безкоштовної психологічної допомоги. Онлайн-зустрічі Рекомендуємо кожного дня для колективу організовувати дружні онлайн-зустрічі (близько 10 хв.), на яких діти можуть поспілкуватися, поговорити про те, що хвилює, підтримати одне одного. (Коротка пам’ятка для вчителів, які працюють із дітьми під час війни. 9 правил). Щоденні онлайн-зустрічі можуть бути також пізнавального спрямування (Пізнавальні онлайн-зустрічі для дітей) Виховні заходи Виховні онлайн-заходи варто приурочити до відзначення свят, пам’ятних і ювілейних дат (Постанова ВРУ «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2022-2023 роках») Форма проведення виховних онлайн-заходів може бути різноманітною: тематичні заняття, лекції, вебінари, круглі столи, літературні вечори, флешмоби, челенджі, квести, конкурси малюнків на патріотичну тематику, написання листів-подяк ЗСУ. Так, можна долучитися до Проєкту підтримки дітей України (створення найбільшого і найціннішого у світі маніфест-колажу із дитячих малюнків про війну). Актуальним буде організація віртуальних екскурсій. Mатеріали для використання в роботі під час воєнних дій Під час воєнних дій, діти є однією з найбільш вразливих категорій і потребують психологічної підтримки. Сьогодні на керівника гуртка покладено обов’язки не тільки як педагога-професіонала в тій чи іншій сфері, а ще й як психолога. На допомогу батькам та педагогам створено рекомендації та практичні поради, а саме: Телеграм-канал «ПІДТРИМАЙ ДИТИНУ»: КАНАЛ СТВОРЕНО З ТУРБОТОЮ ПРО БАТЬКІВ І ДІТЕЙ В Україні стартував проєкт психологічної підтримки «ПОРУЧ» Психологічна підтримка, куди звертатись Психологічна допомога дітям у кризових ситуаціях Притча як прийом психологічного консультування Прийоми психологічної самодопомоги навчальний тренінг Як безпечно пережити воєнний час? Перша психологічна допомога. Коротка інструкція Основи кризової інтервенції. Дебрифінг Ігри для зняття втоми, напруги, агресії Діти зі статусом внутрішньо переміщеної особи Рекомендації батькам щодо профілактики посттравматичних стресових розладів у дітей 9 фраз, які не можна говорити дітям про війну Практичні рекомендації для батьків: Як допомогти дитині після травматичної події Як допомогти дитині у стані стресу Поведінкові особливості дітей вимушених переселенців Дитяча психіка під час війни: перша допомога, усунення небажаних наслідків Ізраїльський протокол швидкої допомоги дітям, що пережили стресову подію Як встановити контакт з дитиною, що пережила травматичний досвід Швидка «психологічна» допомога для дітей на офіційному сайті МОН та на Youtube-каналі МОН В умовах сьогодення діти з особливими освітніми потребами та їхні родини опинились у надважких умовах. І ці умови формують труднощі і виклики, до яких ніхто не був готовий. Міністерством освіти і науки України надано рекомендації про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану. На допомогу батькам та вчителям функціонує сторінка центру підтримки інклюзивної освіти Київської області у мережі Facebook, де можна знайти практичні матеріали щодо навчання, розвитку і підтримки дітей з ООП. Корисні ресурси, що допоможуть відволікти дітей під час перебування в укритті, у вільну, але тривожну годину 1. Видавництво Ранок безкоштовно надає дитячі книги в електронному форматі! Просто заходьте на сайт БараБука та завантажуйте, щоб мати змогу читати з дітками навіть без доступу до Інтернету!
3. Yakaboo відкрили безкоштовний доступ до аудіо- та електронних книжок в мобільному додатку.
Правила поведінки здобувача освіти в Центрі дитячої та юнацької творчості м. Черкаси Статус здобувачів освіти в закладі позашкільної освіти як учасників навчально-виховного процесу у позашкільному навчальному закладі, їх права та обов’язки визначаються Законом України «Про освіту», Законом України «Про загальну середню освіту», Законом України «Про позашкільну освіту» та іншими нормативно – правовими актами чинного законодавства України. Відповідно до ст. 53 Закону України «Про освіту» здобувачі освіти Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси мають право на:
Здобувачі освіти Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси зобов’язані:
ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ.
Здобувач освіти позашкільного навчального закладу повинен:
Під час заняття не можна шуміти, відволікатися самому і відволікати товаришів від справ розмовами, іграми й іншими діями, що не стосуються заняття гуртка;
ПОВЕДІНКА НА ПЕРЕРВАХ. Під час перерви вихованець гуртка зобов’язаний:
Вихованцю гуртка забороняється:
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ. Вихованцям гуртка забороняється під час занять та при проведенні масових заходів здійснювати дії, небезпечні для власного життя і здоров'я та оточуючих. За порушення цих Правил до вихованців можуть бути вжиті такі стягнення:
Ці Правила розповсюджуються на всіх здобувачів освіти і є обов’язковими для виконання при проведенні занять гуртків, а також під час усіх заходів, що проводяться закладом. |