Інформаційно-методичний відділ |
Методичний відділ (кабінет) є структурним підрозділом позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (далі ЦДЮТ), який відповідно до чинного законодавства здійснює інформаційно-методичне забезпечення освітньої діяльності позашкільного закладу, підвищення кваліфікації керівників гуртків, педагогів-організаторів, культорганізаторів, концертмейстерів, акомпаніаторів. До складу відділу входять:
Функції методичного відділу (кабінету):
1. Цільові:
прогностична - враховує перспективи розвитку позашкільного закладу і спрямована на використання в педагогічній практиці сучасних наукових психолого-педагогічних досягненьта інноваційних технологій;
компенсаторна - передбачає надання педагогічним працівникам інформації, яка не була отримана ними під час здобуття педагогічної або іншої фахової освіти;
інформаційно-коригувальна - спрямована на корекцію й оновлення інформації, яка постійно змінюєтьсяу результаті розвитку науки та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій.
2. Організаційні:
трансформаційна - відбір і методичне опрацюваннясучасних наукових досягнень, передового педагогічного досвіду у галузі освіти та надання рекомендацій щодо їх трансформування в педагогічну практику позашкільного закладу;
діагностична -систематичний моніторинг навчально-виховного процесу, рівня знань, умінь і навичок вихованців у ЦДЮТ, їх навчальних досягнень і вихованості, а також професійного рівня педагогічних працівників;
моделююча - моделювання змісту, форм і методів підвищення фахової кваліфікації педагогічних працівників;
інформаційно-аналітична – вивчення й узагальнення передового педагогічного досвіду для його застосування у навчально-виховному процесі та удосконалення професійного рівня педагогічних кадрів;
організаційно-координувальна - координація діяльності методичних об'єднань відділів та навчального закладу в цілому;
соціальна - створенняналежного психологічного клімату, вивчення і розв'язання конфліктних ситуацій у педагогічному колективі ЦДЮТ. Методичні рекомендації щодо проведення заходів, присвячених Дню української писемності та мови
Згідно пункту 11 плану заходів щодо забезпечення підвищення рівня володіння державною мовою працівниками Центру дитячої та юнацької творчості (на виконання Листа МОН № 1/9-74 від 01.02.18 року «Щодо застосування державної мови в освітній галузі») керівники гуртків повинні у кожному дитячому творчому колективі провести протягом листопада тематичні заняття до Дня української писемності та мови.
Заходи можуть бути частиною заняття гуртка або окремим заняттям (за вибором керівника гуртка). Формою проведення можуть бути різні методичні форми: бесіди, вікторини, ознайомлення з усною народною творчістю, читання віршів про українську мову, мовні ігри. Матеріали та індивідуальні консультації щодо проведення таких заходів можна отримати в інформаційно-методичному відділі (каб. 94).
Нагадуємо, що 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови.
Інформацію про проведені заходи прохання подати до інформаційно-методичного відділу.
Практичне впровадження STEM-освіти Сучасний підхід до методичної роботи передбачає донесення до педагогів постулатів сучасних технологій у тому вигляді, в якому вони можуть впроваджувати їх в свою практичну роботу. Однією з сучасних і ефективних технологій є STEM-освіта.
Ключові компетентності Нової української школи гармоніюють у системі STEM-освіти, створюючи основу для успішної самореалізації особистості і як фахівця, і як громадянина.
Головна мета STEM-освіти – це реалізація державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» задля посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях, створення науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу молоді й професійної компетентності науково-педагогічних працівників. Використання провідного принципу STEM-освіти — інтеграції — дає змогу здійснювати:
ü модернізацію методологічних засад;
ü змісту, обсягу навчального матеріалу;
ü технологізацію процесу навчання та формування навчальних компетентностей якісно нового рівня;
ü якіснішу підготовку молоді до успішного працевлаштування та подальшої освіти.
STEM-освіта успішно використовується у мистецьких напрямках освітнього процесу. Наприклад, за кордоном музикантів навчають не тільки музикувати, але і використовувати комп'ютерні програми для створення музичних творів.
Чому STEM-освіта так актуальна? Стрімка еволюція технологій веде до того, що незабаром найбільш популярними та перспективними на планеті фахівцями стануть програмісти, IT-фахівці, інженери, професіонали в галузі високих технологій і т.д. У віддаленому майбутньому з'являться професії, про які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з іншими науками і мистецтвом. STEM-освіта передбачає формування критичного мислення та навичок дослідницької діяльності, тому активно розвивається креативний напрямок, що включає творчі та художні дисципліни. Майбутнє, засноване виключно на науці, навряд чи когось порадує. Але майбутнє, яке втілює синтез науки і мистецтва, існує вже зараз. Саме тому вже сьогодні потрібно думати, як виховати кращих представників майбутнього. На думку американських вчених, спроба активізувати освіту тільки в напрямку науки без паралельного розвитку Arts-дисциплін може призвести до того, що молоде покоління позбудеться навичок креативності. У штаті Массачусетс, наприклад, прийнято законодавство, яке зобов'язує проводити рейтинг шкіл не тільки за рівнем виконання учнями стандартних тестів, але також і по тому, наскільки навчальний план кожної школи сприяє посиленню креативності учнів. Так званий «індекс креативності». За даними Всесвітнього економічного форуму, до 2020 року креативність стане однією з найважливіших навичок, які роботодавці цінуватимуть у своїх працівниках, поряд із критичним мисленням та комплексним вирішенням проблем. Тому розвиток креативності та пошуково-проблемного стилю мислення є необхідною частиною методичного процесу в освітньому закладі. STEM-освіта прекрасно підходить для надання сучасних знань і вироблення креативного мислення педагогам, які, в свою чергу, передадуть це вихованцям. Одним з методів STEM-навчання, який успішно може застосовуватися у позашкіллі, є інтегрованість занять, спрямована на формування системного світогляду, сприйманні подій і об’єктів як цілісних явищ, актуалізації особистісного ставлення до проблем. Основою ефективності інтегрованих занять є чітке визначення мети для забезпечення різнобічного розгляду поняття, явища, об`єкта. Саме інтегроване навчання лежить в основі нових підходів, хоча сама ідея не нова. Саме інтегрованість дає розуміння глобальних взаємозв’язків у світі та багатьох точок зору і цінностей. Організація і проведення інтегрованих і бінарних занять вимагають досить напруженої роботи від педагогів. Але у нас у закладі є вже позитивний досвід проведення таких занять. Успішно проводить інтегровані заняття керівники гуртків «Happy english» Тетяна Дементьєва та ансамблю альтернативного танцю «Ritmix» Наталія Кузнєцова. На заняттях діти вивчають англійську і разом вчаться красиво рухатися, відчувати ритм і темп музики. А ще отримують радісні емоції. ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ КЕРІВНИКІВ ГУРТКІВ На сучасному етапі розвитку суспільства проходять глибокі соціальні та економічні перетворення, у зв’язку з цим висуваються підвищені вимоги до рівня творчих здібностей підростаючого покоління, виховання людини здатної самостійно вирішувати різноманітні завдання, які постають в процесі професійної діяльності і підготовці до неї. Проблема цілеспрямованої підготовки до творчої діяльності складна і багатогранна. Вона пов’язана з усіма сторонами навчально-виховного процесу. Вона одночасно і мета, у плані формування особистості, і результат організації процесу навчання і виховання. Для успішної діяльності педагога позашкільного закладу необхідно забезпечити орієнтацію вихованців на впровадження інноваційних методів активізації творчих здібностей. У літній період є час підготуватися до продуктивної діяльності протягом року. Щоб працювати ефективно педагог повинен постійно займатися самоосвітньою діяльністю. Такі можливості є в літній період. З чим насамперед повинен ознайомитися педагог: - Ознайомитися з новими нормативними документами та методичними рекомендаціями МОН та ІМЗО - Переглянути свою програму, продумати, який ще наочний і дидактичний матеріал можна виготовити для удосконалення навчально-виховного процесу. - Велике значення для активізації творчогопроцесу має створення розвиваючого середовища. Тому обов’язково попрацювати над комфортизацієй та естетизацієй гурткового приміщення. -Скласти план своїх дій в період відповідального заходу – набору нових вихованців. - Набір вихованців – важливий момент в роботі керівника гуртка. Але більш важливо зуміти втримати їх, зацікавити, викликати захоплення, спонукати до систематичного відвідання гуртка. - Одним з ефективних методів створення мотивації є інтегрованість виховного процесу. Важливо не замикатися на завданнях свого гуртка, а знайомити дітей з роботою закладу в цілому, до проведення бінарних занять, участі у розважальних заходах, проводити нестандартні заняття, екскурсії, самим організовувати свята. - Сучасні діти майже з пелюшок володіють різноманітними гаджетами. Треба використовувати цю зацікавленість для розширення кругозору, розвитку уміння працювати самостійно, не просто гратися, а набувати нові знання, і не тільки для себе, а й вчитися передавати їх іншим. Загальновідомо, що, навчаючи інших, ми навчаємось самі. Поради педагогу по організації навчально-виховного процесу 1 Проведіть з учнями бесіду: якою вони хотіли б бачити кімнату для занять: спитайте, що для них важливо? Які відношення вони хотіли б мати в колективі? Складіть список правил, які б задовольняли більшість. На початку року обговоріть їх, щоб кожен уявляв, чого від нього чекають. 2. Заохочуйте батьків приходити на заняття в будь-який час. Будьте готові до несподіванних візитів, залучайте батьків до участі у заняттях.Заручайтесь підтримкою батьків, обговорюйте з ними, чого б ви хотіли досягти і що є в дійсності. Складіть собі уяву про сподівання батьків, їх бажання, пропозиції. 3. Надайте учням можливість обговорити ситуації, які можуть виникнути у процесі спільної роботи і шляхи виходу з них. 4. Розробіть умовні знаки, які б нагадувалиокремим учням про необхідність додержуватись правил. Поясніть, що це секретні сигнали, вони збережуть у таємниці, якщо ці учні здатні порушувати правила. Заохочуйте учнів, які досягли успіхів, якимись спеціальними нагородами (значками, цукерками, доробками тощо). 5. Коли нові діти приходять у коллектив, надайте іншим можливість пояснити їм правила поведінки, створюйте умови для дружніх відносин між учнями. Кожне заняття залишайте 3 - 5 хвилин на те, щоб хтось з учнів міг говорит з вами по секрету, поділитись тривогою, попросити поради, допомоги. Дайте учням можливість визначити особисті страхи, обговорит з ними сценарії випадків, які б показали ,що те, чого вони бояться, може відбуватись із зовсім іншими наслідками. Слідкуйте, щоб учні не відчували фізичного чи емоційного приниження. 6. Розробіть з учнями анкету «Давайте познайомимось», куди увійдуть дані про дні народження, братах, сестрах, домашніх тваринах, іграх, інтересах. Це допоможе дітям зрозуміти, що вони собою являють в цілому. Плануйте зустрічі учнів з іншими працівниками установи, дайте дітям можливість пізнати якнайбільше про роль, яку вони грають у житті установи. 7. Виберіть для вашого коллективу девіз, який би найповніше відображав ідею, яку учні вважають найважливішою. Святкуйте дні народження, відзначайте їх короною, піснею, шляпою іменинника, віршами та інше. 8 Проводьте особливу роботу з учнями, які потребують спеціальної допомоги по розвитку соціальних навичок, вчіть їх позитивним соціальним відносинам, показуйте можливості уникнення конфліктів, засоби їх ліквідації. 9. Проводьте з дітьми бесіди про їх профільне майбутнє, познайомте їх з професіями, пов’язаними з тими знаннями, навичками, уміннями, які вони набудуть, займаючись у вашому колективі. Нехай зберуть інформацію про професійну підготовку для такої кар’єри. 10 Заохочуйте учнів ставити мету (кожен тиждень або декаду), яку треба досягти: розвиток умінь, навичок, особисті відношення і соціальну поведінку. Використовуйте свій досвід на діагностичній основі, щоб допомогти визначити свої слабкі і сильні сторони. Складіть графік східців, на якому відмічаються досягнення. Важливо, щоб діти бачили свій прогрес. Надавайте учням якнайбільше можливостей демонструвати свої досягнення. Використовуйте різноманітні види заохочень. І У зв’язку із введенням кредитно-модульної системи неперервного підвищення кваліфікації педагогічних працівників Черкаської області методичним відділом було запроваджено створення портфоліо педагогічних працівників, що атестуються. Це нововведення дало можливість більш детально та об’єктивно оцінити роботу педагогічних працівників, а самим педагогам активізувати навчально-виховний процес у гуртках, критично оцінити власну діяльність, підвищити якість, урізноманітнити форми роботи.
ІІ З метою створення умов для розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогічних працівників, удосконалення форм і методів підвищення кваліфікації в міжкурсовий період, були створені методичні об’єднання педагогічних працівників за напрямками творчої діяльності закладу, призначені голови методичних об’єднань ІІІ З метою ознайомлення педагогічних працівників закладу з новими педагогічними технологіями, надання допомоги самоосвітній діяльності, поліпшення навчально-виховної роботи методичний відділ започаткував словник психолого-педагогічних понять і термінів, з яким можна ознайомитись на стенді «Інформація методиста». До змісту словника ввійшли такі поняття: 1. Компетентнісний підхід у позашкільній освіті художньо-естетичного напряму Компетентнісний підхід у позашкільній освіті базується на застосуванні в меті, завданнях, змісті, формі та методах позашкільної освіти компетентностей особистості. Компетентнісний підхід має закономірний характер і виходить із узагальнення практики. Він виступає проти однобічного характеру і передбачає посилення практичної спрямованості освіти, засвоєння підростаючим поколінням компетентностей, які дозволять їм повноцінно реалізувати себе у сучасних умовах. Компетентнісний підхід підкреслює поєднання та практичну реалізацію знань, умінь і навичок, досвіду, культури. Компетентність – особистісна характеристика людини, яка повноцінно реалізує себе у житті, володіючи відповідними знаннями, вміннями, навичками, досвідом і культурою. У широкому розумінні компетентний - це знаючий, обізнаний у певній галузі; у вузькому розумінні – той, хто має право авторитетного судження як спеціаліст високого рівня в певному колі питань. Бути компетентним – значить уміти реалізувати знання, застосовувати досвід, волю та емоційний стан для вирішення проблем у конкретних обставинах. Компетентність не зводиться до знань і вмінь у кількісному відношенні. Але без знань й особистого досвіду діяльності набуття компетентностей неможливе. Більш того, набуття компетентностей залежить від активності, свідомого відношення до навчання. У структурі компетентностей, які становлять основу реалізації компетентнісного підходу в позашкільній освіті, виділяються пізнавальна, практична, творча і соціальна:
О. В. Биковська, канд. пед. наук, доцент Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова 2. Обдаровані діти
Визначення категорії «обдаровані діти» у наукових джерелах
Аналіз дефініцій, наведених у таблиці, уможливив висновок про те, що ранній прояв видатних здібностей, високі досягнення або обіцянка цих досягнень у майбутньому виступають тією діагностичною ознакою, за якою дітей зараховують до числа обдарованих. На думку відомого спеціаліста у галузі дитячої обдарованості Н. Лейтеса, слова «обдарована дитина», «обдаровані діти» значною мірою умовні: вони служать для позначення особливої психологічної реальності – передумов здібностей, де індивідуальне ще недостатньо відокремлено від вікового. Тому дуже важко передбачити, як підвищені можливості дитини розвинуться у майбутньому. Для позначення незвичайних проявів дітей, їхніх особливих розумових можливостей учений пропонує використовувати інше поняття – «вікова обдарованість». Він вважає, що перевага терміну «вікова обдарованість», перш за все, у тому, що він має і деяке пояснювальне значення, показуючи, що ознаки обдарованості дитини можуть виникати із можливостей дитинства. Головне ж, застосовуючи термін «вікова обдарованість», ми привертаємо увагу до того, що характеризуємо саме дитину з певними віковими рисами, які не завжди зумовлюють її майбутні особливості. Виділення видів обдарованості визначається тим чи іншим критерієм, що покладений в основу класифікації. Унаслідок цього обдарованість розрізняють за: – сферами обдарованості (інтелектуальна, академічна, творча, лідерська, художня, рухова); – видом діяльності та сферами психіки, що її забезпечують (у практичній діяльності – обдарованість в ремеслах, спортивна та організаційна; у теоретичній (пізнавальній) діяльності – інтелектуальна обдарованість різних видів залежно від предметного змісту діяльності (обдарованість в галузі природничих і гуманітарних наук, інтелектуальних ігор тощо); у художньо-естетичній діяльності – хореографічна, сценічна, літературно-поетична, образотворча та музикальна обдарованість; у комунікативній діяльності – лідерська та атрактивна обдарованість; у духовно-ціннісній діяльності – обдарованість, яка проявляється у створенні нових духовних цінностей та служінні людям); – ступенем сформованості (актуальна, потенційна); – формою прояву (явна, прихована); – широтою прояву у різних видах діяльності (загальна, спеціальна); – особливостями вікового розвитку (рання, пізня); – типом діяльності, якому надається перевага (інтелектуальна, академічна, творча, художня, психомоторна (спортивна), конструкторська, лідерська (організаторська) тощо); – інтенсивністю прояву (підвищена готовність до навчання, обдаровані, високообдаровані, виключно або особливо обдаровані – таланти і вундеркінди); – темпом психічного розвитку (обдаровані з нормальним темпом вікового розвитку або зі значним його випередженням); – віковими особливостями прояву (мінлива (тимчасова)), стабільна. Указаним видам обдарованості відповідає певна типологія обдарованих дітей . Крім того, учені вважають доцільним диференціювати ще дві групи: 1. Діти з гармонійним розвитком пізнавальних, емоційних, регуляторних, психомоторних, особистісних та інших сфер психіки. 2. Діти, психічний розвиток яких відрізняється нерівномірністю (дисинхронією) у рівні сформованості психічних процесів. Наприклад, дитина з високорозвиненим інтелектом може відрізнятися емоційною нестійкістю, недорозвинутою психомоторною сферою. За спостереженнями О. Савенкова реальна педагогічна практика навчилася розрізняти лише три категорії обдарованих дітей. Перша категорія обдарованих, яку прийнято виділяти, – діти з високими показниками за рівнем загальної обдарованості. Друга група обдарованих, на існування яких реагує педагогічна практика, – діти, що досягли успіхів у яких-небудь сферах діяльності (математиці, музиці, спорті, образотворчому мистецтві). Цю категорію дітей частіше називають талановитими. До третьої категорії обдарованих можна віднести дітей, що добре навчаються у школі («академічна обдарованість»). Висновки і перспективи подальших досліджень. Установлено, що у самому загальному вигляді дитяча обдарованість визначається як підвищений рівень розвитку однієї або декількох здібностей, на основі яких дитина має можливість досягати надвисоких успіхів у соціально значущих видах діяльності й які, тим самим, виділяють її серед інших представників даної вікової групи. Складність, багатогранність дитячої обдарованості у поєднанні з нестійкістю і нестабільністю її проявів роблять оцінку конкретної дитини як обдарованої дуже умовною, що необхідно враховувати у практичній роботі з обдарованими дітьми. Кожна обдарована дитина неповторна, але при всій індивідуальній своєрідності реальних проявів дитячої обдарованості існує досить багато рис, характерних для більшості обдарованих дітей. Обдарованість може відрізнятися за рівнем розвитку, а також проявлятися в різних сферах діяльності й розрізнятися за широтою своїх проявів. Ці особливості заставляють науковців виділяти різні види обдарованості, яким відповідає певна типологія обдарованих дітей. Отже, враховуючи різноманітність та індивідуальну своєрідність феномена обдарованості, при роботі з обдарованими необхідно заздалегідь визначити: – з яким типом обдарованості ми маємо справу; – у якій формі прояву ми очікуємо побачити обдарованість; – які завдання роботи є пріоритетними; – який тип освітнього закладу і, відповідно, умови роботи: освітній заклад, спеціально орієнтований на роботу з обдарованими дітьми, загальноосвітня школа, позашкільний навчальний заклад тощо. 3. Педагогічна технологія створення ситуації успіху Ситуація успіху - головний нерв гуманізації навчання, виховання. Август Бєлкін Незаперечним є той факт, що довгий час педагогіка не рахувалася з дітьми: їхньою індивідуальністю, здібностями, інтересами. Знання, знання, знання – за будь-яку ціну! Дитина зі своєрідним внутрішнім світом, власними проблемами відходить на другий план. Кожна людина намагається бути успішною, і це природньо. Однак саме в дитинстві вона особливо гостро потребує піднесеного сприйняття світу, а тому якщо не бажаємо «зламати» дитину в сенситивний період її становлення, то не станемо позбавляти її віри в себе, власні можливості, сподівання на позитивні перспективи в майбутньому, очікування завтрашньої радості. К. Д. Ушинський розмірковував, як краще організувати навчання дітей. Він зазначав, що «розумова праця учня, успіхи й невдачі в навчанні – це його духовне життя, його внутрішній світ, ігнорування якого може призвести до плачевних результатів. Дитина не тільки щось пізнає, засвоює матеріал, а й переживає свою працю. Висловлює особисте ставлення до того, що їй вдається і не вдається». Педагог дійшов висновку, що тільки успіх підтримує інтерес дитини до навчання. Невипадково А.С. Макаренко висунув ідею «завтрашньої радості», у якій було втілено перспективу розвитку колективу та особистості; В.О. Сухомлинський увів до педагогічного лексикону термін «школа радості». Нагадаємо його слова про те, що пізнавальна діяльність дитини повинна стати для неї джерелом радості, захоплення від пізнання нового. Радість, посмішка дитини – це головне. Говорити про успішність процесу навчання і виховання можна лише в тому випадку, коли хоч один із його учасників пережив відчуття радості й успіху. УСПІХ - ДЖЕРЕЛО РАДОСТІ Чи завжди успіх – це добре. Чи не зникне звичка до радості, чи не зникнуть стимули досягнення? Будь-яке педагогічне явище слід розглядати в діалектичній парі успіх - неуспіх. Успіх може розкрити особистість, неуспіх - формуватиме кращі якості. Про успішність можна говорити як про соціальну якість, оскільки успішність оцінюють люди й сама людина, спираючись на сучасні суспільні норми, цінності, звичаї. У педагогічному аспекті успішність розуміється як якість. Властива особі, що досягла успіху в процесі виховання і навчання. Це може бути й успіх дитини в навчанні, і успіх педагога в навчанні вихованців, і успіх батьків у вихованні дітей. В педагогічному процесі успішність його учасників взаємопов’язана і взаємообумовлена. На думку А. М. Лутошкіна «Ситуація успіху - неуспіху постійно супроводжується у процесах досягнення особистістю чи колективом поставленої мети. Ці ситуації породжують широкий діапазон емоційних етапів: від захвату до гніву». Ситуація неуспіху - це суб’єктивно-емоційні переживання, незадоволення собою у ході діяльності чи на стадії їх завершення. Педагогічне призначення ситуації неуспіху як і ситуації успіху полягає у створенні умов для індивідуального розвитку дитини. Звичайно, педагог виконує функцію емоційного фону в дитячому колективі, коли створює атмосферу довіри, поваги, тепла, тим самим зменшуючи стресові ситуації. Якщо навчальний процес веде педагог-гуманіст, то він дасть дитині можливість відчути радість власного досягнення, усвідомити свої сили, повірити в них. А.С.Бєлкін зазначив, що «радість виникає від усвідомлення досягнутого. Головний зміст діяльності педагога полягає саме в тому, щоб створити для кожного вихованця сукупність умов, за яких успіх буде забезпечено. Я називаю це ситуацією успіху». Однією з ефективних сучасних технологій є педагогічна технологія «створення ситуації успіху». В основі педагогічної технології «створення ситуації успіху» лежить особистісно орієнтований підхід до дитини. Доведено, що інтелектуальні контакти не забезпечують емоційного контакту. Розуміння вчителем учня - це однобічний емоційний зв’язок. Потрібен і зворотний зв’язок, щоб і учень розумів стан учителя. Однобічний емоційний контакт - це початок індивідуального підходу, а двобічний – особистісного. Навчитися дарувати дитині радість - це майстерність педагога, доведена до мистецтва. Основою ситуації успіху є психологічні та педагогічні механізми. Тобто ситуація – педагогічне явище, а успіх – психологічне. Ситуація - «сукупність умов та обставин, які створюють певне середовище, викликають ті чи інші взаємини людей». Ситуація успіху – це психічний стан, задоволення наслідком фізичного або морального напруження вихованця справи, творця явища. Звичайно, ситуацією, за якою дитина почувається комфортно створює педагог. Отже, ситуація успіху в умовах навчального закладу – це створені педагогами найсприятливіші організаційно - педагогічні умови, коли дитина переживає успіх. Як правило, переживання успіху прищеплює впевненість у собі, у своїх можливостях. При цьому активізується інтерес, пізнавальна активність дитини, з’являється бажання знову діяти й досягати позитивних результатів. Уміння педагога моделювати та створювати унікальні умови, ситуації, середовище любові, прийняття, розуміння. Довіри, успіху – це його майстерність. Радість сама собою не виникає, її джерело – УСПІХ. Прийоми досягнення успіху (за А. С. Бєлкіним) У пошуках власного підходу до розробки шляхів створення ситуації спіху А.С. Бєлкін радив:
Формула успіху в кожного може дещо відрізняться. Але основні її складові такі: мета, бажання віри, знання. Види ситуацій успіху та методика їх реалізації :
Звичайно, реалізація наведених прийомів можлива лише за позитивної установки вчителя на успіх учня. Успішна дитина популярна, у неї багато друзів, сприятливий настрій, вона внутрішньо вільна й відкрита світу. Фахівці вважають, що неуспішність дитини відіграє негативну роль у розвитку її особистості. Негативно позначається на настрої, обмежує можливості самореалізації. У повсякденному житті дитини виникає чимало природних ситуацій, які можуть бути використані дорослими (педагогами, батьками) для розкриття його особистості. Проте нерідко виникає необхідність у створенні навмисних ситуацій, де успіх дитини було б гарантовано! В.А. Караковський щодо цього зазначає, що повинна дотримуватися об’єктивність успіху, інакше це може викликати негативні наслідки. Сьогодні важливо навчити дитину протистояти стресовим ситуаціям, не засмучуватися, не опускати рук у разі невдачі. З раннього віку в дітей треба виховувати бажання триматися бадьоро, оптимістично, не боятися посильної роботи, вміти спілкуватися з однолітками й дорослими, рости конкурентоздатними і гуманними в умовах реформованого суспільства. Література
4. Типи занять Кожне заняття має свою внутрішню побудову, послідовність окремих етапів, тобто структуру. Тип заняття визначається наявністю та послідовністю структурних частин. Наприклад, якщо заняття має класичну структуру з 4-х складових: 1) підготовка до освоєння нових знань; 2) засвоєння нових знань та умінь; 3) їх закріплення та систематизація; 4) застосування на практиці, то відповідний тип заняття носить назву комбінованого (змішаного). А коли в основі полягає 3 частини: 1) організація роботи; 2) головна частина (формування, засвоєння, повторення, закріплення, контроль, застосування та ін.); 3) підведення підсумків, завдання додому, то це може бути один з 5 типів найбільш розповсюдженої класифікації типів занять, що створені Г.І.Щукіною, М.І.Махмутовим та Н.А.Сорокіним:
По характеру пізнавальної діяльності та логічному змісту роботи, С.В. Іванов запропонував свою класифікацію занять:
Інтерактивна модель навчання Словосполучення «інтерактивна модель навчання» прийшло до нас з англійської мови і походить від слів «interct», де «іnter» - взаємний і «ct» - діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну передбачувану мету - створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Інформаційні інтерактивні форми навчання і виховання - це способи діалогічної взаємодії учасників навчання з метою обміну духовними цінностями. Пізнавальні інтерактивні форми навчання і виховання – це способи пізнавальної взаємодії (діалогу) учнів з метою отримання нових знань, їх систематизації, удосконалення вмінь і навичок. Мотиваційні інтерактивні форми навчання і виховання – це способи діалогічної взаємодії учасників навчально-виховного процесу, за допомогою яких кожен визначає власну позицію у ставленні до діяльності учасників, інших учнів, педагога, самого себе. Тісно пов’язані із самооцінкою. Результативні інтерактивні форми навчання і виховання - це способи, завдяки яким установлюються та приймаються певні правила діалогічної взаємодії учасників діяльності. «Вироблені правила». Перед початком будь-якої діяльності виробляються правила, якими керуються у процесі проведення. Наприклад: правила поводження під час роботи, екскурсії в залі. Технологія «Створення ситуації успіху» Одне з пріоритетних завдань освіти, в тому числі і позашкільної, – реалізація на практиці особистісно зорієнтованого підходу до дитини, який поєднує виховання і навчання в єдиний процес розвитку творчих здібностей дитини. Педагогічну технологію «Створення ситуації успіху» можна з упевненістю віднести до особистісно зорієнтованих технологій, тому що її точкою відліку є духовне удосконалення внутрішнього світу і дитини, і педагога. Ця технологія націлена на те, щоб викликати в учня яскраве позитивне емоційне відчуття досягнень. Ситуація успіху - це суб’єктивний психічний стан задоволення внаслідок фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища. Успіх - це удача в діяльності, досягнення результатів, суспільне визнання особистості. Залежно від того, ким і як підготовлений, чим умотивований, як підтримуваний, він може бути очікуваним та не очікуваним, підготовленим та непідготовленим, короткочасним та тривалим, періодичним та частим, миттєвим та стійким, направленим на подальше життя дитини.
Метод проектів Одним із методів, що виводить відносини педагога і учнів на якісно новий рівень, є метод проектів. Проект - це комплекс взаємопов’язаних заходів, розроблених для досягнення певних цілей упродовж заданого часу при встановлених ресурсних обмеженнях. Коли проект виконує педагогічну функцію, його називають педагогічним. Нерідко педагогічними є соціальні проекти. Проектування – 1) процес створення прообразу передбачуваного об’єкта чи стану; 2) моделювання передбачуваних дій з погляду досягнення ними мети;3) технологія використання наявних засобів для досягнення мети. Проектування походить від латинського projectus, що означає кинутий уперед. IV Протягом року відділом було здійснено методичний супровід таких заходів:
З досвіду роботи керівника гуртка «Юні кореспонденти» Центру дитячої та юнацької творчості м.Черкаси Чередник Надії Федорівни, переможниці Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості» у номінації «Керівник гуртка».
ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО: «Допомогти кожному вихованцю знайти свій шлях у житті» Тема досвіду: «Комплексний підхід як чинник оптимізації навчально-виховного процесу та профільного навчання у роботі з вихованцями гуртка «Юні кореспонденти». Провідна ідея досвіду: ефективність вирішення завдань професійної підготовки майбутнього журналіста - патріота України, який розуміє і усвідомлює свою належність до сучасної європейської цивілізації, підготовлений до життя і праці у XXІ столітті, має розвинені ключові соціокультурні, комунікативні компетентності. Методологічна основа досвіду: - системний підхід в освіті (Р. Аккофф, В.Г.Афанасьєв,Т.А. Ільїна, В.Н.Садовський, О.Є Лєбєдєв, В.Г.Логінова,Ю.П.Сокольніков) - теорія компетентнісного підходу як критерію освіти в інтересах сталого розвитку (І Єрмаков, Д. Пузіков, О. Пометун) - комплексний підхід до виховання ( Ю.К. Бабанський) - Державний стандарт базової і повної середньої освіти (затверджено постановою Кабінету міністрів України від 23.11 2013 № 1392) Обгрунтування актуальності досвіду: У зв‘язку з тим, що світовій спільноті відкривається нова наукова картина світу, яка відображає духовно-творчу домінанту і вимагає нових світоглядних парадигм, перед ЗМІ постають якісно нові завдання, спрямовані на створення духовно-орієнтованого суспільства. Всі засоби масової інформації здатні формувати суспільну думку і сприяти вирішенню теоретичних і практичних проблем людства. Крім того, ЗМІ мають широкий вплив на формування особистості, на процес соціалізації людини в суспільстві, залучаючи його до культурних цінностей і моральних норм. Журналістська творчість розгортається в тій життєво важливій сфері, де ідеї суспільного буття стають матеріальною силою. Новизна досвіду полягає у: - моделюванні умов формування моральних і професійних якостей сучасного журналіста; - інтенсифікації навчально-виховних впливів методом комплексного підходу; - поєднанні теоретичної та практичної складової навчальної програми. Очікувані результати: - створення і підтримка високої мотивації до професійного визначення в сфері ЗМІ; - оволодіння азами журналістської професії в рамках програми гуртка; - формування комунікативної компетенції: уміння вибирати ефективні стратегії для розв‘язання комунікативних завдань, здатність до підготовленого і непідготовленого спілкування з різними соціальними групами, достатнє володіння усною і письмовою українською мовою; - наявність активної громадянської позиції, національної самосвідомості, прагнення до самоудосконалення. Система педагогічних дій впровадження розробленої моделі: - визначення освітніх цілей гуртка з урахуванням соціальних вимог до професійних якостей журналіста; - створення освітнього простору для особистісного зростання гуртківців; - реалізація взаємозв‘язків навчальної, розвиваючої і виховної функцій через використання комплексного підходу в навчально-виховному процесі. Завдання, які керівник гуртка ставить перед собою:
Зміст навчального матеріалу: - основи журналістської справи,
- мовленнєвий, комунікативно-цінний матеріал, - заходи, спрямовані на формування певних якостей особистості, зібрані як одне ціле в різних формах занять, екскурсій, зустрічей тощо. Технологія моделі: комплексний підхід до організації навчально-виховного процесу. Системоутворюючим процесом у моделі є реалізація системного підходу до організації навчально-виховного простору. Самоутворюючим фактором у моделі є суб‘єкт – суб‘єктні відносини між педагогом і вихованцем, партнерська позиція педагога. Особливості організації навчально-виховного процесу: Форми навчально-виховної роботи Ідея цілісності навчально-виховного процесу в практичній роботі здійснюється через комплексний підхід. Комплексність означає єдність цілей, завдань, змісту методів і форм навчально-виховного впливу та взаємодії. Необхідність в такому підході виникла тому, що в профільному навчанні літературного напрямку існує безліч завдань різного напрямку, які необхідно вирішувати нагально. І тільки комплексний підхід дозволяє одночасно виконувати ці завдання. Робота по реалізації поставлених завдань проводиться в активних формах, які дозволяють застосувати комплексний підхід і максимально інтенсифікувати навчальний процес. Це нестандартні заняття, різноманітні зустрічі, свята, конкурси, ділові та навчальні ігри, тренінги, екскурсії, які я намагаюся інтенсифікувати, включаючи до основного завдання додаткові. Гурток давно співпрацює з міськими органами преси, дитячими виданнями, газетами, громадськими організаціями, телестудіями, Багаторічною є дружба і співпраця гуртка з Обласною організацією милосердя і здоров’я. Вихованці гуртка працюють волонтерами і добровільними помічниками. З КП «Черкасиводоканал» впродовж 7 років проводяться спільні екологічні заходи, в тому числі міський літературний конкурс «Екологічна казка». Постійною є співпраця гуртка із місцевими ЗМІ - Всеукраїнською газетою «Новачок», де вихованці гуртка є позаштатними кореспондентами та постійними дописувачами, газетами «Нова доба», «Вечірні Черкаси». На ОДТРК «Рось» діти пробують себе у ролі тележурналістів і ведучих передач. Спільну роботу гуртківців з тележурналістами можна побачити на: http://youtu.be/lyBuVg0Oy50?t=8m http://youtu.be/fdmwy1iypTw=4m http://youtu.be/C2T37p_l9dw?t=7m52s http://youtu.be/H_TkN7wDrhU?t=18m55s http://youtu.be/MgnZzWgSKrc?t=17m38s Настанова Миколи Гоголя: «Перш ніж взятися за перо, треба виховати в собі громадянина», - особливо актуальна для тих, хто обирає своєю майбутньою професією журналістику. У чому полягає суть фахового навчання юних журналістів? У чому «поезія та проза» навчально-виховної роботи з гуртківцями? Мабуть, у тому, що журналістика - це не лише творчість, а дещо більше: копітка праця й стиль життя. А тому заняття та інші заходи, що відбуваються в Центрі, допомагають майбутнім журналістам долучатися до формування громадської думки, бути компетентними у будь-якій галузі діяльності людини, критичними до своєї поведінки, свого слова, залучають творчу молодь до активного громадського життя і, в першу чергу, вирішення одного із головних завдань - здійснювати громадянське виховання , яке сприяє розвитку патріотизму - любові до свого народу, до Батьківщини, до її національних героїв та історичного минулого. Виховання патріотизму особистості передбачає прищеплення національної свідомості. В умовах глобалізації людського суспільства громадянське виховання включає також почуття єдності й унікальності життя на Землі, повагу до всіх народів, їх прав, інтересів і цінностей. Важливим показником громадянської зрілості є збереження української мови, досконале володіння нею. Зрозуміло, що не може бути успішного журналіста без вільного володіння літературною мовою в усіх сферах суспільного життя Мова, як знакова система, забезпечує функціонування суспільства в його історичному розвитку. Саме тому надається великого значення роботі над досконалим володінням нею, переконанням вихованців, що це створює умови для повноцінного високоінтелектуального розвитку особистості. Уміння міркувати, висловити свою думку, аналізувати явища, вступати в діалог – всі ці уміння формуються на заняттях в гуртку журналістики. Журналістика повинна служити засобом висловлювання громадської думки, що формується довкола гострих проблем суспільного життя. Порядок роботи, форми проведення занять можуть бути різні. Але переважає діяльністний підхід, діти аналізують наявні матеріали, створюють вигадування на задані теми і жанри, збирають і систематизують матеріали, редагують тексти, ведуть робочі щоденники, блокноти, записники. Велике значення для формування самостійності школярів має залучення їх до роботи з довідковою літературою. Необхідно виробити в учнів звичку звертатися до словників і довідників у важких, сумнівних випадках написання слів, їх вимови, наголосу, розкриття значення. Одна з технологій, яка часто використовується, це Теорія Вирішення Винахідницьких Завдань. Ця технологія сприяє розвитку нестандартного підходу до вирішення різних проблем, виробляє навички творчого мислення. Журналіст у своїй роботі стикається з найрізноманітнішими явищами, подіями, для того щоб висвітлювати їх в пресі, він повинен сам добре розуміти, про що іде мова, тобто бути обізнаним в різних галузях людської діяльності. Ерудованість - невід‘ємна якість професійного журналіста. Тому ведеться робота над розвитком пізнавальної активності гуртківців. Успішна робота керівника гуртка, особливо гуртка літературного напрямку, неможлива без використання ІКТ. ІКТ в навчальному процесі використовується для удосконалення умінь по збору інформації, ознайомлення з новинами і, звичайно, для виконання практичних завдань. Використання комп‘ютера полегшує здійснення індивідуального підходу до вихованців, активізує пізнавальний процес та змінює пізнавальний процес в сторону більшої самостійності. Всі гуртківці вже оволоділи умінням створювати презентації, ілюструють свої твори, вивчають матеріали по вибраній темі. Надія Федорівна сама є достатньо обізнаним користувачем ПК і постійно здійснює контакти з вихованцями. За 10 років діяльності гуртка багато вихованців журналістську діяльність обрали за свою майбутню професію. Тож, до вищих навчальних закладів на спеціальності «Журналістика», «Видавнича справа», «Українська філологія» в різні часи поступили Марина Калачова, Анна Тарасова, Ольга Омельчук, Ірина Льозіна, Богдана Дядюра, Тетяна Артюшенко, Катерина Даник, Руслана Погребняк, Анастасія Дядюша, Яна Кріль, Галина Мазур, Марина Боровицька, Ольга Бицак, Алла Плахтій, Анна Ташлайта багато інших. Вихованці гуртка стають студентами ЧНУ імені Богдана Хмельницького, КПІ та інших. Нині на ОДТРК «Рось» журналістами працюють Яна Кріль та Галина Мазур, у прес-службі губернатора області Євгенія Плугіна, журналістом газети «Народ U» Алла Плахтій, в інформагентстві «Контекст-Черкаси» -Анна Тарасова та інші. Педагог повинен постійно вчитися, тільки тоді він буде цікавим для своїх вихованців. Це якраз про неї, Надію Чередник. |