Освітня програма позашкільного навчального закладу |
ЗАТВЕРДЖУЮ Директор ЦДЮТ ____________Олег ЗАБЄЛІН
Освітня програма позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» 2023-2024 навчальний рік
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Місце знаходження ЦДЮТ: м. Черкаси, вул. Смілянська, 33. Позашкільний навчальний заклад «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (ЦДЮТ) є комунальним закладом позашкільної освіти Черкаської міської ради, заснований Черкаською міською радою. Заклад підпорядкований департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради відповідно до повноважень, визначених Положенням про дану структуру. Освітня програма комунального позашкільного закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» містить єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом позашкільної освіти для досягнення здобувачами позашкільної освіти результатів навчання (набуття компетентностей). Освітня програма Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси розроблена з урахуванням диференціації та індивідуалізації освітнього процесу, демократизації управління, створення умов для творчої діяльності адміністрації та працівників закладу, збереження єдиного освітнього простору, соціального захисту здобувачів освіти та їх законних представників із забезпеченням їх права на доступність і якість позашкільної освіти, створення умов для безперервності освіти. Враховуючи , що країна знаходиться в стані повномасштабної війни в умовах збройної агресії росії проти України, заклад продовжує активно працювати для розвитку творчих здібностей дітей і молоді, забезпечуючи їх змістовне дозвілля та психологічну підтримку. Патріотичне виховання займає значне місце в виховному процесі та спирається на загальнопедагогічні принципи виховання, такі як дитиноцентризм, природовідповідність, культуровідповідність, гуманізм, врахування вікових та індивідуальних особливостей. Водночас патріотичне виховання має власні принципи: принцип національної спрямованості, що передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідної землі, українського народу, шанобливого ставлення до його культури; поваги до культури всіх народів, які населяють Україну; здатності зберігати свою національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу. Принцип соціальної відповідності обумовлює потребу узгодження змісту і методів патріотичного виховання з реальною соціальною ситуацією, в якій організовується виховний процес, і має на меті виховання у здобувачів освіти готовності до захисту Вітчизни та ефективного розв’язання життєвих проблем. Залежно від безпекової ситуації у 2023/2024 навчальному році освітньо-виховний процес буде здійснюватися за дистанційною та змішаною формами навчання. У зв’язку з цим перед працівниками ЦДЮТ стоїть завдання створити безпечні і нешкідливі умови навчання та праці, удосконалення безпечного освітнього середовища, змісту освіти, форм і методів роботи з дітьми та молоддю, які мають бути спрямовані на адаптацію до нових умов. Головне завдання – допомогти дітям реалізувати здібності та творчий потенціал і створити хоч невеликий простір безпеки, дати можливість відкритого доступу до якісної позашкільної освіти.Освітня програма Центру є засобом забезпечення реальних умов для вибору індивідуальної траєкторії розвитку, гарантом досягнення обраних освітніх рівнів, технологічним засобом управління якістю позашкільної освіти. Місія закладу передбачає розвиток особистості дитини як суб’єкта пізнання, творчої діяльності, формування активного творця власного життя, виховання сучасних людей з активною громадянською позицією, готових до дорослого життя та здібних адаптуватися до умов розвитку суспільства. Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси є: - відкритою соціальною системою, оскільки він надає можливість вільного вибору діяльності усім здобувачам освіти; - відкритий для співробітництва із закладами системи освіти різних форм та типів, інших структур; - відкритою педагогічною системою, в якій здійснюється педагогічна діяльність в межах вільного часу дітей та умови створюються для формування їх загальної культури, організації змістовного дозвілля, професійного самовизначення, вирішення завдань соціальної адаптації та ефективно вирішуються завдання патріотичного виховання. Особлива увага приділяється забезпеченню психологічного комфорту, корекції проявів песимізму, пригніченості, фобій. Візія закладу – в сприянні кожному здобувачу освіти в цілісному розвитку та лідерському становленні; служіння людині, громаді, суспільству. Співпраця педагогів, вихованців, батьків та громадськості, з використанням сучасних наукових , освітніх та інформаційних технологій. Формування ціннісних орієнтирів і громадянської самосвідомості у дітей та молоді що здійснюється на прикладах героїчної боротьби Українського народу за самовизначення і творення власної держави, ідеалів свободи, соборності та державності. Мета та завдання освітнього процесу Метою освітнього процесу в ЦДЮТ є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншого виду творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само та/або професійної реалізації. Становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, захисту Батьківщини, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин. українського суспільства і держави. Основними завданнями є: - виховання громадянина України; - вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду; - виховання у здобувачів освіти поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії; бажання захищати свою країну; - виховання у здобувачів освіти патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів; - виховання у здобувачів освіти шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку; - створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - здобуття учнями, вихованцями, слухачами первинних професійних навичок і вмінь, необхідних для їхньої соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності; - формування у вихованців, учнів і слухачів свідомого й відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, навичок безпечної поведінки; - задоволення освітньо-культурних потреб вихованців, учнів і слухачів, які не забезпечуються іншими складовими структури освіти; - задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації; - пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів і слухачів; - вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень; - виховання в учасників освітнього процесу свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих; - формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів; - здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи. Головні принципи освітнього процесу: - гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості; - єдність загальнолюдських і національних цінностей, що забезпечує у змісті освітнього процесу органічний зв’язок і духовну єдність української національної культури з культурою народів світу; - розвиток культури всіх національних меншин, що проживають на території України; - сприяння усвідомленню пріоритетності загальнолюдських цінностей над груповими; - визначення позашкільної освіти як важливого засобу національного розвитку й гармонізації національних і міжнаціональних відносин в Україні; - демократизація, що передбачає автономію закладів позашкільної освіти різних типів та форм власності у вирішенні основних питань змісту їх діяльності, розвиток різноманітних форм співробітництва та партнерства всіх учасників освітнього процесу; - науковість і системність, що полягає в забезпеченні оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти; - безперервність, наступність та інтеграція, що забезпечує єдність всіх ланок освіти, об’єднання зусиль закладів позашкільної освіти з іншими закладами та організаціями; - цілісність і наступність позашкільної освіти, спрямованої на поглиблення та конкретизацію освітнього процесу; - набуття освіти упродовж всього життя, за умови наступності та концентричності; - багатоукладність і варіативність, що передбачає можливість широкого вибору змісту, форми і засобів позашкільної освіти, альтернативність у задоволенні духовних запитів здобувачів освіти, їх пізнавальних та інтелектуальних можливостей та інтересів, запровадження поліваріантності навчальних програм, поглиблення і розширення їх практичної сприятливості, референції та індивідуалізованого освітнього процесу; - добровільність і доступність, що передбачає право вибору та доступності в забезпеченні потреб у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності; - самостійність і активність особистості, що полягає у забезпеченні психолого-педагогічної атмосфери, яка сприяє виявленню, розвитку і реалізації здобувачами освіти пізнавальної самостійності, творчої активності, прояву обдарованості і таланту; - практична спрямованість, що передбачає набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок, орієнтацію на трудову діяльність у нових умовах, їх розширення та розвиток, а також впровадження в життя за умов інтеграції з наукою і виробництвом. Система управління закладом Система управління закладом освіти визначається законом та установчими документами. Погодження діяльності відбувається через розподіл функціональних обов’язків та прав всіх учасників педагогічного процесу. Керівництво закладом здійснює директор. Колегіальним органом управління закладу є педагогічна рада. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу є загальні збори (конференція) колективу закладу позашкільної освіти. Управління навчально- виховним процесом в ЦДЮТ здійснюється директором, заступниками директора, завідувачами відділів, методистами. До навчання у ЦДЮТ залучаються діти, підлітки, юнацтво, учнівська та студентська молодь віком від 4 до 21 року. Прийом до закладу може здійснюватися протягом навчального року за умови наявності вільних місць у гуртках, наявності можливості оволодіння навчальною програмою дитячого колективу, за бажанням здобувачів освіти та їх представників на безконкурсній основі. За бажанням дітей та їх представників вихованці можуть бути зараховані до кількох творчих об’єднань за наявністю організаційних умов та відсутності їх перевантажень. Прийом вихованців до закладу здійснюється на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють. Для зарахування вихованців до спортивних, хореографічних об’єднань потрібна довідка медичного закладу про те, що в них відсутні протипоказання для занять у зазначених гуртках. Кадрове забезпечення Кадрове забезпечення здійснюється у відповідності до навчального робочого плану, штатного розпису закладу, спеціалізацією та режимом його роботи. Реалізацію освітньої програми Центру здійснюють адміністрація та весь педагогічний колектив закладу. Розстановка педагогів здійснюється відповідно до фахової освіти педпрацівників. При підборі кадрів враховується освіта, фахова підготовка, особисті та колективні якості, працездатність, інші характеристики. Відповідно до Указів Президента України від 24.02.2022 No64/2022 «Про введення воєнного стану», від 12.08.2022 No573/2022, на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 No 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році», з метою збереження життя і здоров’я всіх учасників освітнього процесу з 01 вересня 2022 року освітній процес у Центрі здійснюється за очною, дистанційною та змішаними формами в синхронному та асинхронному форматі. У період запровадження навчання в дистанційному режимі керівник гуртка самостійно визначатиме потребу у внесенні змін до календарного планування, розподілу навчального часу на вивчення окремих тем з урахуванням особливостей напряму навчання, рівня підготовки вихованців. Педагог самостійно обирає платформи для онлайн-взаємодії та проведення навчальних занять в синхронному режимі з урахуванням специфіки роботи закладу, забезпечуючи досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах (Telegram, Vіbеr, Sкуре, Zoom, Microsoft Teams, Google Classroom, онлайнові освітні платформи). Формами роботи в асинхронному режимі можуть бути презентаційні меседжі, майстер-класи, перегляди пізнавальних освітніх матеріалів, розв’язання завдань проєктної, пошукової, дослідницької діяльності тощо. При плануванні онлайн занять керівниками гуртків враховується тривалість навчальних занять відповідно до вікових категорій здобувачів освіти, які затверджені наказом МОЗ від 01.08.2022 р. No1371. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів: - 1-2 класів - 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 - по 20 хвилин; - 3-4 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 30 хвилин, або 4 - по 20 хвилин; - 5-6 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 35 хвилин, або 4 - по 25 хвилин; - 7-9 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 40 хвилин, або 4 - по 30 хвилин, або 5 - по 25 хвилин; - 10-11 класів - 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 - по 35 хвилин, або 5 - по 30 хвилин, або 6 - по 25 хвилин. Освітній процес в ЦДЮТ організовано за такими організаційними формами: - творчі об'єднання; гуртки; секції; студії; школи; клуби; ансамблі; театри; майстерні. Заняття проводяться у формі індивідуальних і групових занять При проведенні занять використовуються в основному такі методи:
Пояснювально-ілюстративний метод покликаний організувати навчальний процес для зручного сприйняття та усвідомлення інформації, в результаті якого вихованці сприймають, осмислюють та запам’ятовують. Репродуктивний метод направлений на вміння вправно відтворювати за зразком. Креативний – самотужки генерувати та втілювати власні ідеї, визначає якісно – результативний показник практичного втілення програми. Евристичний метод направлений на вирішення задач, поставлених керівником та під його управлінням (поєднується і репродуктивний, і креативний методи). Дослідницький метод базується на самостійному пошуку вирішення задачі, поставленою керівником. Системний підхід спрямований на досягнення цілісності і єдності всіх складових компонентів програми, координує співвідношення кожного розділу навчання зі змістом всієї структури програми. Форми роботи: інформаційно-масові, діяльнісно-практичні, індивідуальні, інтерактивні, ігрові тощо. Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих програм гуртків протягом навчального року. На 15 вересня 2023-2024 навчального року в закладі працює 93 педагога, які мають відповідну освіту
Програмне забезпечення Гуртки ЦДЮТ працюють на основі програм, рекомендованих МОН України та програм, затверджених методичною радою ЦДЮТ. Програмне забезпечення на 2023-2024 навчальний рік:
Інформація про забезпечення діяльності гуртків позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» навчальними програмами станом на 15.09. 2023 року
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Очікувані результати навчання здобувачів позашкільної освіти ЦДЮТ відображаються в навчальних програмах з позашкільної освіти. Навчальні програми з позашкільної освіти конкретизують очікуваний результат навчання як формування компетентностей. ЦДЮТ здійснює освітню діяльність, спрямовану на розвиток здібностей здобувачів освіти у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, інших складових компетентностей, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності. Результативністю реалізації освітньої програми є сформованість у здобувачів позашкільної освіти ЦДЮТ компетентностей (пізнавальної, практичної, творчої, соціальної) за відповідними напрямами позашкільної освіти. Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з різних галузей знань; основ характеристики явищ і процесів суспільного життя; набуття знань морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля. Практичні компетентності передбачають формування різноманітних техніко-технологічних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію. Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні. Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі. Розвиток здатності до професійного самовизначення; творчого становлення; формування громадянського поведінки, патріотизму, любові до України.
СХВАЛЕНО Педагогічною радою ЦДЮТ від 19.09.2023р. протокол № 2 ЗАТВЕРДЖУЮ Директор ЦДЮТ ____________Олег ЗАБЄЛІН Освітня програма позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» 2022-2023 навчальний рік ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Місце знаходження ЦДЮТ: м. Черкаси, вул. Смілянська, 33. Позашкільний навчальний заклад «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (ЦДЮТ) є комунальним закладом позашкільної освіти Черкаської міської ради, заснований Черкаською міською радою. Заклад підпорядкований департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради відповідно до повноважень, визначених Положенням про цю структуру. Освітня програма комунального позашкільного закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» містить єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом позашкільної освіти для досягнення вихованцями здобувачами позашкільної освіти результатів навчання (набуття компетентностей). Освітня програма Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси розроблена з урахуванням диференціації та індивідуалізації освітнього процесу, демократизації управління, створення умов для творчої діяльності адміністрації та працівників закладу, збереження єдиного освітнього простору, соціального захисту здобувачів освіти та їх законних представників із забезпеченням їх права на доступність і якість позашкільної освіти, створення умов для безперервності освіти. Враховуючи , що країна знаходиться в стані повномасштабної війни в умовах збройної агресії росії проти України заклад продовжує активно працювати для розвитку творчих здібностей дітей і молоді, забезпечуючи їх змістовне дозвілля та психологічну підтримку. Залежно від безпекової ситуації у 2022/2023 навчальному році освітньо- виховний процес у буде здійснюватися за дистанційною та змішаною формами навчання. У зв’язку з цим перед працівниками ЦДЮТ стоїть завдання створити безпечні і нешкідливі умови навчання та праці, удосконалення безпечного освітнього середовища, змісту освіти, форм і методів роботи з дітьми та молоддю, які мають бути спрямовані на адаптацію до нових умов. Головне завдання – допомогти дітям реалізувати здібності та творчий потенціал і створити хоч невеликий простір безпеки, дати можливість відкритого доступу до якісної позашкільної освіти. Освітня програма Центру є засобом забезпечення реальних умов для вибору індивідуальної траєкторії розвитку, гарантом досягнення обраних освітніх рівнів, технологічним засобом управління якістю позашкільної освіти. Місія закладу передбачає розвиток особистості дитини як суб’єкта пізнання, творчої діяльності, формування активного творця власного життя, виховання сучасних людей з активною громадянською позицією, готових до дорослого життя та здібних адаптуватися до умов розвитку суспільства. Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси є: - відкритою соціальною системою, оскільки він надає можливість вільного вибору діяльності усім здобувачам освіти; - відкритий для співробітництва із закладами системи освіти різних форм та типів, інших структур; - відкритою педагогічною системою, в якій здійснюється педагогічна діяльність в межах вільного часу дітей та умови створюються для формування їх загальної культури, організації змістовного дозвілля, професійного самовизначення, вирішення завдань соціальної адаптації та ефективно вирішуються завдання патріотичного виховання. Візія закладу – в сприянні кожному здобувачу освіти в цілісному розвитку та лідерському становленні; служіння людині, громаді, суспільству. Співпраця педагогів, вихованців, батьків та громадськості, з використанням сучасних наукових , освітніх та інформаційних технологій. Мета та завдання освітнього процесу Метою освітнього процесу в ЦДЮТ є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншого виду творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої само та/або професійної реалізації. Основними завданнями є: - виховання громадянина України; - вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду; - виховання у здобувачів освіти поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії; - бажання захищати свою країну; - виховання у здобувачів освіти патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів; - виховання у здобувачів освіти шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку; - створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - здобуття учнями, вихованцями, слухачами первинних професійних навичок і вмінь, необхідних для їхньої соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності; - формування у вихованців, учнів і слухачів свідомого й відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих, навичок безпечної поведінки; - задоволення освітньо-культурних потреб вихованців, учнів і слухачів, які не забезпечуються іншими складовими структури освіти; - задоволення потреб вихованців, учнів і слухачів у професійному самовизначенні і творчій самореалізації; - пошук, розвиток та підтримка здібних, обдарованих і талановитих вихованців, учнів і слухачів; - вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів; - організація дозвілля вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; - профілактика бездоглядності, правопорушень; - виховання в учасників освітнього процесу свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих; - формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів; - здійснення інформаційно-методичної та організаційно-масової роботи. Головні принципи освітнього процесу: - гуманізація, що визначає пріоритети завдань творчої самореалізації особистості, її виховання, створення умов для вияву обдарованості і талантів здобувачів освіти, формування гуманної особистості; - єдність загальнолюдських і національних цінностей, що забезпечує у змісті освітнього процесу органічний зв’язок і духовну єдність української національної культури з культурою народів світу; - розвиток культури всіх національних меншин, що проживають на території України; - сприяння усвідомленню пріоритетності загальнолюдських цінностей над груповими; - визначення позашкільної освіти як важливого засобу національного розвитку й гармонізації національних і міжнаціональних відносин в Україні; - демократизація, що передбачає автономію закладів позашкільної освіти різних типів та форм власності у вирішенні основних питань змісту їх діяльності, розвиток різноманітних форм співробітництва та партнерства всіх учасників освітнього процесу; - науковість і системність, що полягає в забезпеченні оптимальних умов для інтегруючої функції освітніх процесів в умовах досягнення основної мети позашкільної освіти; - безперервність, наступність та інтеграція, що забезпечує єдність всіх ланок освіти, об’єднання зусиль закладів позашкільної освіти з іншими закладами та організаціями; - цілісність і наступність позашкільної освіти, спрямованої на поглиблення та конкретизацію освітнього процесу; - набуття освіти упродовж всього життя, за умови наступності та концентричності; - багатоукладність і варіативність, що передбачає можливість широкого вибору змісту, форми і засобів позашкільної освіти, альтернативність у задоволенні духовних запитів здобувачів освіти, їх пізнавальних та інтелектуальних можливостей та інтересів, запровадження поліваріантності навчальних програм, поглиблення і розширення їх практичної сприятливості, референції та індивідуалізованого освітнього процесу; - добровільність і доступність, що передбачає право вибору та доступності в забезпеченні потреб у творчій самореалізації, духовному самовдосконаленні, здобутті додаткових знань, умінь та навичок, підготовки до активної професійної та громадської діяльності; - самостійність і активність особистості, що полягає у забезпеченні психолого-педагогічної атмосфери, яка сприяє виявленню, розвитку і реалізації здобувачами освіти пізнавальної самостійності, творчої активності, прояву обдарованості і таланту; - практична спрямованість, що передбачає набуття здобувачами освіти певних умінь і навичок, орієнтацію на трудову діяльність у нових умовах, їх розширення та розвиток, а також впровадження в життя за умов інтеграції з наукою і виробництвом. Система управління закладом Система управління закладом освіти визначається законом та установчими документами. Погодження діяльності відбувається через розподіл функціональних обов’язків та прав всіх учасників педагогічного процесу. Керівництво закладом здійснює директор. Колегіальним органом управління закладу є педагогічна рада. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу є загальні збори (конференція) колективу закладу позашкільної освіти. Управління навчально-виховним процесом в ЦДЮТ здійснюється директором, заступниками директора, завідувачами відділів, методистами. До навчання у ЦДЮТ залучаються діти, підлітки, юнацтво, учнівська та студентська молодь віком від 5 до 21 року. Прийом до закладу може здійснюватися протягом навчального року за умови наявності вільних місць у гуртках, наявності можливості оволодіння навчальною програмою дитячого колективу, за бажанням здобувачів освіти та їх представників на безконкурсній основі. За бажанням дітей та їх представників вихованці можуть бути зараховані до кількох творчих об’єднань за наявністю організаційних умов та відсутності їх перевантажень. Прийом вихованців до закладу здійснюється на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють. Для зарахування вихованців до спортивних, хореографічних об’єднань потрібна довідка медичного закладу про те, що в них відсутні протипоказання для занять у зазначених гуртках. Кадрове забезпечення Кадрове забезпечення здійснюється у відповідності до навчального робочого плану, штатного розпису закладу, спеціалізацією та режимом його роботи. Реалізацію освітньої програми Центру здійснюють педагоги закладу, з яких 56 осіб мають повну вищу освіту, неповну вищу освіту – 11 осіб, середню спеціальну освіту – 19 осіб, незакінчену вищу освіту – 2 особи. В закладі працює 82 основних педагогічних працівника та 6 – за сумісництвом. Педагоги працюють відповідно до фахової освіти. При підборі кадрів враховується освіта, фахова підготовка, особисті та колективні якості, працездатність та інші характеристики. Відповідно до Указів Президента України від 24.02.2022 No64/2022 «Про введення воєнного стану», від 12.08.2022 No573/2022, на виконання листа Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 № 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році», з метою збереження життя і здоров’я всіх учасників освітнього процесу з 01 вересня 2022 року освітній процес у Центрі здійснюється за очною, дистанційною та змішаними формами в синхронному та асинхронному форматі. У період запровадження навчання в дистанційному режимі керівник гуртка самостійно визначатиме потребу у внесенні змін до календарного планування, розподілу навчального часу на вивчення окремих тем з урахуванням особливостей напряму навчання, рівня підготовки вихованців. Педагог самостійно обирає платформи для онлайн-взаємодії та проведення навчальних занять в синхронному режимі з урахуванням специфіки роботи закладу, забезпечуючи досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах (Telegram, Vіbеr, Sкуре, Zoom, Microsoft Teams, Google Classroom, онлайнові освітні платформи). Формами роботи в асинхронному режимі можуть бути презентаційні меседжі, майстер-класи, перегляди пізнавальних освітніх матеріалів, розв’язання завдань проєктної, пошукової, дослідницької діяльності тощо. При плануванні онлайн занять керівниками гуртків враховується тривалість навчальних занять відповідно до вікових категорій здобувачів освіти, які затверджені наказом МОЗ від 01.08.2022 р. No1371. В умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого характеру безперервна тривалість навчальних занять при організації дистанційного навчання у синхронному форматі не повинна перевищувати для учнів: - 1-2 класів - 2 навчальних занять по 30 хвилин або 3 - по 20 хвилин; - 3-4 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 30 хвилин, або 4 - по 20 хвилин; - 5-6 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 35 хвилин, або 4 - по 25 хвилин; - 7-9 класів - 2 навчальних занять по 45 хвилин або 3 - по 40 хвилин, або 4 - по 30 хвилин, або 5 - по 25 хвилин; - 10-11 класів - 3 навчальних занять по 45 хвилин або 4 - по 35 хвилин, або 5 - по 30 хвилин, або 6 - по 25 хвилин. Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих програм гуртків протягом навчального року. На 15 вересня 2022-2023 навчального року в закладі працює 88 педагогів, які мають навантаження відповідно до протоколу тарифікації № 43 від 14.09.2022р. Згідно набраних дітей, що складає 52 гуртка, 199 груп та 3691 вихованець. Програмне забезпечення Гуртки ЦДЮТ працюють на основі програм, рекомендованих МОН України та програм, затверджених методичною радою ЦДЮТ.
Програмне забезпечення на 2022 – 2023 навчальний рік
НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НАУКОВО-ТЕХНІЧНИЙ НАПРЯМ Випуск 5 Київ – 2019 «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», лист МОН від 07.10.2019 No 1/11-8872 Загальна редакція Шкура Г. А., Биковський Т. В http://udcpo.com.ua/metod_work/ Збірник «Навчальні програми з позашкільної освіти. Науково-технічний напрям. (Випуск 5)» (Загальна редакція Г. А. Шкури, Т. В. Биковського) НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НАУКОВО-ТЕХНІЧНОГО НАПРЯМУ «ВИГОТОВЛЕННЯ СУВЕНІРІВ» Початковий та основний рівні 3 роки навчання («Рекомендовано Міністерством освіти і науки України», лист МОН від 07.10.2019 № 1/11-8872) Автори: Н. І. Євтушенко, О http://udcpo.com.ua/metod_work/ ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Очікувані результати навчання здобувачів позашкільної освіти ЦДЮТ відображаються в навчальних програмах з позашкільної освіти. Навчальні програми з позашкільної освіти конкретизують очікуваний результат навчання як формування компетентностей. ЦДЮТ здійснює освітню діяльність, спрямовану на розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, інших складових компетентностей, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності. Результативністю реалізації освітньої програми є сформованість у здобувачів позашкільної освіти ЦДЮТ компетентностей (пізнавальної, практичної, творчої, соціальної) за відповідними напрямами позашкільної освіти. Пізнавальні компетентності передбачають оволодіння поняттями та знаннями з різних галузей знань; основ характеристики явищ і процесів суспільного життя; набуття знань морально-психологічних якостей, способів організації змістовного дозвілля. Практичні компетентності передбачають формування різноманітних техніко-технологічних вмінь і навичок, здатності реалізовувати і захищати свої права, орієнтуватися у соціальних відносинах, встановлювати зв’язки між подіями і явищами, формулювати, висловлювати та доводити власну думку, позицію. Творчі компетентності передбачають набуття досвіду власної творчої діяльності з різних галузей знань, розв’язання творчих завдань, здатності проявляти творчу ініціативу; розвиток дослідницьких здібностей, системного, просторового і логічного мислення, уяви, фантазії; потреби у творчій самореалізації та духовному вдосконаленні. Соціальні компетентності орієнтовані на досягнення високого рівня освіченості і вихованості; емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; формування позитивних особистісних якостей (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), ціннісного ставлення до себе та інших, вміння працювати в колективі. Розвиток здатності до професійного самовизначення; творчого становлення; формування громадянського поведінки, патріотизму, любові до України. СХВАЛЕНО Педагогічною радою ЦДЮТ від 15.09.2022р. протокол № 5 |