ПОЛОЖЕННЯ |
ЗАТВЕРДЖУЮ: Директор Центру дитячої та юнацької творчості _______________ Олег ЗАБЄЛІН
ПОЛОЖЕННЯ про запобігання та протидію булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в позашкільному навчальному закладі «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси»
1. Загальні положення 1.1. Положення про запобігання та протидію булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в позашкільному навчальному закладі «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (далі – Положення) розроблене відповідно до Декларації ООН про права людини, Конвенції ООН про права дитини, Конвенції ООН про боротьбу з дискримінацією в галузі освіти, Конституції України, законів України «Про позашкільну освіту», «Про освіту», «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», «Про охорону дитинства», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», Статуту ЦДЮТ. 2.Мета 2.1. Метою Положення є запобігання та протидія випадкам булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту серед здобувачів освіти та працівників Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси (далі – ЦДЮТ). 3. Принципи запобігання та протидії булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту 3.1. Офіційне розслідування, висвітлення та розголос факту, що порушує ст.173 п.4 Кодексу України про адміністративні порушення. 3.2. Дотримання установчих документів, Правил внутрішнього розпорядку ЦДЮТ. 3.3. Взаємоповага, гуманність, справедливість, правдивість, толерантність, милосердя, доброчесність, що регулюють діяльність, поведінку людей, їхню взаємодію та спілкування. 3.4. Утвердження поваги до суспільної моралі та загальнолюдських цінностей. 3.5. Дотримання норм етикету – ввічливості, тактовності, коректності, вихованості. 3.6. Упровадження морально-етичних принципів запобігання та протидії випадкам булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту серед здобувачів освіти та працівників ЦДЮТ сприяє розбудові демократичного правового суспільства в Україні, спрямуванню освіти в закладі до світових та європейських стандартів. 4. Учасники процесу запобігання та протидії булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту 4.1. Директор ЦДЮТ - затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в закладі; - сприяє виконанню заходів з надання софіальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам позашкільної освіти, які зазнали шкоди від булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту або стали його свідками; - співпрацює з підрозділами Національної поліції України, Кіберполіції щодо випадків булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в ЦДЮТ; - сприяє створенню безпечного освітнього середовища в ЦДЮТ. 4.2. Заступник директора з навчально-виховної роботи: - Забезпечує виконання заходів з надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили, стали свідками або постраждали від булінгу та харасменту; - контролює облік випадків та оформлення відповідної документації (заяв, протоколів комісії з профілактики правопорушень); - бере участь у засіданнях Комісії з профілактики правопорушень серед здобувачів позашкільної освіти Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси (далі – Комісія ЦДЮТ) для розгляду випадків булінгу, мобінгу, кібербулінгу і харасменту, яка за результатами проведеного розслідування вживає відповідних заходів; - забезпечує реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, консультацій та з метою набуття навичок толерантної ненасильницької поведінки спілкування та взаємодії; - забезпечує прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті результатів роботи комісії з профілактики правопорушень; - контролює розміщення на інформаційних стендах інформації та нормативно-правових актів з питань протидії булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту; - розробляє план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту; - визначає порядок розгляду заяв про випадки булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в ЦДЮТ; - визначає заходи реагування на доведені випадки булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в ЦДЮТ та відповідальність причетних до них осіб; - повідомляє підрозділи Національної поліції України, Департамент кіберполіції про випадки булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в ЦДЮТ. 4.3. Практичний психолог: - здійснює просвітницьку роботу серед здобувачів освіти щодо попередження насильства шляхом проведення тематичних заходів: лекцій, круглих столів, бесід, диспутів, годин корпоративної культури, кінолекторіїв, організації консультацій практичного психолога; - забезпечує виконання заходів щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили, стали свідками або постраждали від булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту; - веде облік випадків булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту та оформлення відповідної документації; - формує навички толерантної та ненасильницької поведінки спілкування та взаємодії. 4.4. Завідувачі відділів, педагогічні працівники: - формують у здобувачів освіти правосвідомість і правову поведінку, відповідальність за своє життя, самостійності та прагнення до самореалізації; - забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу та в позанавчальний час від будь яких форм насильства та експлуатації, в тому числі булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту за будь-якою ознакою, що завдають шкоди здоров’ю та психологічному стану; - повідомляють Комісію ЦДЮТ про факти булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників та інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб; - сприяють Комісії ЦДЮТ у проведенні розслідування щодо випадків булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту та виконують її рішення і рекомендації. 4.5. Комісія з профілактики правопорушень серед здобувачів позашкільної освіти Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси: - скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту; - ініціює проведення в навчально-наукових структурних підрозділах закладу профілактичних заходів із протидії булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту та сприяє створенню відповідного середовища для боротьби з негативними соціально-педагогічними наслідками цих явищ через своєчасне попередження відхилень в особистісному розвиткові, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі, попередження наркоманії, алкоголізму, расової і соціальної нетерпимості; - Комісія ЦДЮТ має право залучати зовнішніх експертів, юристів до розгляду справи, а також представників Національної полійії України. 5. Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту 5.1. Учасники освітнього процесу подають заяву на ім’я директора про випадок булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту стосовно будь-якого учасника освітнього процесу. 5.2. Комісія ЦДЮТ розглядає заяву не пізніше як через п’ять робочих днів з дати подання та ухвалює рішення щодо проведення розслідування. 5.3. Комісія ЦДЮТ проводить повне та неупереджене розслідування випадків булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту із залученням учасників (жертви, агресора, свідків). 5.4. Комісія за результатами розслідування приймає відповідне рішення, що підтверджується протоколом, та вживає необхідних заходів. 6. Порядок реагування на доведені випадки булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту 6.1. Заступники директора з навчально-виховної роботи відповідно до чинного законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за проведенням просвітницької роботи серед здобувачів освіти щодо запобігання та протидії булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту. 6.2. Практичний психолог закладу надає психолого-педагогічну допомогу здобувачам освіти, які вчинили булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасмент або стали його свідкаси, чи постраждали від нього. 6.3. У разі підтвердження факту вчинення повторного булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту за результатами розслідування та висновків Комісії ЦДЮТ повідомляє про це підрозділи Національної поліції України. 7. Очікувані результати 7.1. Упровадження Положення про запобігання та протидію булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту Центру дитячої та юнацької творчості м. Черкаси має навчити: - поважати гідність, права, свободи та інтереси всіх учасників освітнього процесу в ЦДЮТ, які не суперечать чинному законодавству; - дотримуватись етичних норм, моральних принципів, відповідально та дбайливо ставитись до власного психологічного здоров’я і психологічного здоров’я оточуючих; - формувати в колективі ЦДЮТ навички здорового способу життя; - формувати у здобувачіів позашкільної освіти культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні та злагоді між етнічними, національними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану; - повідомляти адміністрацію ЦДЮТ про факти булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту стосовно здобувачів освіти, працівників та інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб; - бути правдивими, справедливими, патріотичними, гуманістичними, толерантними, особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей. 7.2. Після затвердження Положення про запобігання та протидію булінгу, мобінгу, кібербулінгу, харасменту в Центрі дитячої та юнацької творчості м. Черкаси впродовж місяця вносяться необхідні зміни до нормативних документів закладу. 8. Тезаурус 8.1. Булінг – цькування учасника освітнього процесу, тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. Типовими ознаками булінгу є: - систематичність (повторюваність) діяння; - наявність сторін: 1) кривдник (булер), 2) потерпілий (жертва булінгу), 3) спостерігачі (свідки за наявності); - дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди приниження, тривога; - підпорядкування потерпілого інтересам кривдника та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. 8.2. Мобінг (з англійської – банда) - це колективне систематичне знущання, регулярне цькування, спрямоване на професійну дискредитацію колеги по роботі, навчанню. Мета мобінгу – спричинити соціальну ізоляцію, зробити жертву вигнанцем, ізолювати її від колективу, створити атмосферу психологічного дискомфорту і таким чином витіснити, змусити звільнитися, нагнати страху іншим, підкреслити свою владу, значущість, створити «авторитет» в очах у співробітників і якісно виділитись на фоні жертви, насолоджуватися її стражданнями. Мобінг реалізується групою осіб, яка узгодженими діями, регулярно за допомогою зачіпок, підстав, принизливої критики, зневаги, прискіпливого формалізму, підтасовок, утиску прав, засобом наклепів, доносів, мовних образ, що супроводжуються інтригами, сарказмом, лицемірством, вербальною агресією, інсинуаціями, психологічними знущаннями, принизливими жартами, образами, досягає соціальної ізоляції жертви. У 50% випадків мобінгу ініціатором цькування виступає керівництво. 8.3. Кібербулінг – або інтернет-мобінг, або електронний булінг – це форма агресії, яка набула поширення з появою мобільних телефонів та Інтернету. «Зброєю» кібербулера стають соціальні мережі, форуми, чати, мобільні додатки тощо. Будь-які її форми мають на меті дошкулити, нашкодити чи принизити людину віртуально дистанційно, без фізичного насильства. Мета кібербулінгу – навмисна провокація чи залякування задля одержання влади над людиною та психологічної насолоди від її страждань. Люди, які стали об’єктом нападок, атак через комунікацію на інтернет-ресурсах чи в соціальних мережах, переживають ті самі негативні емоції та впадають у ті самі хворобливі стани, які раніше були притаманні лише реальній взаємодії. До різновиду кібербулінгу належать: - флейм (інтернет-сварка, коли учасники дискусії відходять від основної теми обговорення і переходять на взаємні образи і нападки); - тролінг (постинг завідомо провокаційних повідомлень). 8.4. Харасмент - домагання, примушення, знущання, шантаж, погроза, психологічна травля, що ображає та принижує честь, гідність, самоповагу іншої людини, викликає відчуття нікчемності. До харасменту відносять: 1) сексуальні домагання, примушення на роботі чи під час навчання (специфічні жарти, жести, сексуальні натяки, торкання, соромницькі анекдоти, непристойні пропозиції); 2) насміхання, небажані зауваження, жести, міміку або жарти з приводу раси, національності, релігії, статі, віку, інвалідності, висміювання сексуальної орієнтації, сімейного стану та інших ознак, які можуть стати приводом для дискримінації; 3) шантаж, погрози, залякування з приводу раси, національності, релігії, статі, інвалідності, хобі, професії, соціальної культури, зовнішнього вигляду та інше, таке як, небажані фізичні контакти (поплескування, пощипування тощо), що дошкуляє, принижує, викликає відчуття нікчемності. Головні ознаки харасменту: 1) суб’єкт та адресат харасменту знаходяться в ієрархічній залежності: начальник – підлеглий, викладач – здобувач позашкільної освіти, коуч – слухач, тренер – спортсмен, педагог – вихованець; 2) суб’єкт, що застосовує харасмент, завжди порушує особисті (психологічні, фізичні) кордони адресата; 3) харасмент відбувається за умов: а) відсутності свідків; б) близькості з адресатом.
СХАВЛЕНО педагогічною радою від 19.09.2023 р. Протокол №2
ЗАТВЕРДЖУЮ: Директор Центру дитячої та юнацької творчості _______________ Олег ЗАБЄЛІН
ПОЛОЖЕННЯ «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси»
Загальні положення 1.1.Положення про академічну доброчесність (далі - Положення) Позашкільного навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (далі – заклад) є внутрішнім підзаконним нормативним актом, який спрямований на забезпечення якісних освітніх послуг наданих здобувачам освіти, додержання моральних, правових, етичних норм поведінки всіма учасниками освітнього процесу. 1.2.Положення розроблено відповідно до Конвенції ООН «Про права дитини» (1989), Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про запобігання корупції», «Про авторські та суміжні права», Статуту закладу, Правил внутрішнього трудового розпорядку. 1.3.Метою Положення про академічну доброчесність є формування в закладі системи демократичних відносин між учасниками освітнього процесу, розвиток культури, забезпечення академічної свободи, створення сприятливого морально-психологічного клімату та підвищення довіри до результатів навчання та авторитету закладу. 1.4. Дія Положення поширюється на всіх учасників освітнього процесу, які визначені законодавством. 1.5. Педагогічні працівники та здобувачі освіти, усвідомлюючи свою відповідальність за неналежне виконання функціональних обов’язків, формування сприятливого академічного середовища для забезпечення дієвої організації освітнього процесу, розвитку інтелектуального, особистісного потенціалу, підвищення престижу закладу, зобов’язуються виконувати норми цього Положення. ІІ. Принципи академічної доброчесності 2.1. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання, попередження порушень освітнього процесу. 2.2. Порушеннями академічної доброчесності згідно п.4 ст.42 Закону України «Про освіту» вважається: Академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених творів мистецтва) інших авторів без зазначення авторства. Самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів. Фабрикація – вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях. Фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень. Списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації (шпаргалки, мікронавушники, телефони, планшети, тощо), крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання, а також повторне використання раніше виконаної іншою особою письмової роботи (лабораторної, контрольної, самостійної, індивідуальної, тощо). Обман – надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація та списування. Хабарництво – надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального чи нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі. Необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти. 2.3. Академічна доброчесність впроваджується через систему принципів: законності, чесності, взаємоповаги, ввічливості, справедливості, відповідальності, прозорості, толерантності. 2.4. Академічна доброчесність забезпечуються: 2.4.1. Учасниками освітнього процесу шляхом: - дотримання Конвенції ООН «Про права дитини», Конституції, законів України; - утвердження позитивного іміджу закладу освіти, примноження його традицій; - дотримання етичних норм спілкування на засадах партнерства, взаємоповаги, толерантності стосунків; - запобігання корупції, хабарництву; - посилання на джерела інформації у разі використання ідей, тверджень, відомостей; - дотримання норм про авторські права; - надання правдивої інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності; - невідворотності відповідальності з підстав та в порядку, визначених законодавством; - негайного повідомлення директора закладу про отримання для виконання рішень чи доручень, які є незаконними або такими, що становлять загрозу правам, свободам чи інтересам учасників освітнього процесу. 2.4.2.Здобувачами освіти шляхом: - самостійного виконання навчальних завдань поточного та підсумкового контролю без використання зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання (самостійні, контрольні, ДПА); - особистою присутністю на всіх заняттях, окрім випадків, викликаних поважними причинами; - подання на оцінювання лише самостійно виконаної роботи, що не є запозиченою або переробленою з іншої, виконаної третіми особами; - використанням у навчальній або дослідницькій діяльності лише перевірених і достовірних джерел інформації та грамотного посилання на них; - не припустимості пропонування хабаря за отримання будь- яких переваг у навчальній або дослідницькій діяльності, у тому числі з метою зміни отриманої академічної оцінки. 2.4.3.Педагогічними працівниками шляхом: - надання якісних освітніх послуг з використанням в практичній професійній діяльності інноваційних здобутків в галузі освіти; - обов’язкової присутності, активної участі на засіданнях педагогічної ради та колегіальної відповідальності за прийняті управлінські рішення; - незалежності професійної діяльності від політичних партій, громадських і релігійних організацій; - підвищення професійного рівня шляхом саморозвитку і самовдосконалення, проходження курсів підвищення кваліфікації; - об’єктивного і неупередженого оцінювання результатів навчання здобувачів освіти; - здійснення контролю за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти; - інформування здобувачів освіти про типові порушення академічної доброчесності та види відповідальності за її порушення; - дотримання правил посилання на джерела інформації у разі використання відомостей, написання методичних матеріалів, наукових робіт, тощо; - не розголошення конфіденційної інформації, інформації з обмеженим доступом та інших видів інформації відповідно до вимог законодавства в сфері інформації та звернення громадян; - участь у будь - якій діяльності, що пов’язана з обманом, нечесністю; підробкою та використанням документів. 2.4.4.Батьками здобувачів позашкільної освіти або особами, які їх заміняють, шляхом: - сприяння виконанню освітньої програми, досягнення передбачених результатів навчання, самостійного виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання здобувачів освіти. 2.5. Кожен учасник освітнього процесу наділений правом вільно обирати свою громадянську позицію, яка проголошується відкрито при обговоренні рішень та внутрішніх документів. 2.6. Офіційне висвітлення діяльності закладу та напрямів його розвитку може здійснюватися директором ЦДЮТ або іншою особою за його дорученням. 2.7. У разі, якщо відбулося розповсюдження інформації, яка викладена з перекрученням фактів, є наклепницькою, ображає людину або може завдати іншої серйозної шкоди закладу, особа, яка до цього причетна, має зробити все можливе, щоб спростувати викривлену інформацію, зменшити обсяг завданої шкоди. ІІІ. Заходи з попередження, виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності 3.1. При прийомі на роботу працівник знайомиться із даним Положенням під підпис після ознайомлення із Правилами внутрішнього розпорядку закладу. 3.2. Положення доводиться до відома всіх учасників освітнього процесу, а також оприлюднюється на сайті закладу. 3.3. Завідуючий методичним відділом: 3.3.1. Забезпечує попередження порушень академічної доброчесності шляхом практикумів, консультацій та інших колективних та індивідуальних форм навчання з педагогічними працівниками щодо створення, оформлення ними методичних розробок (робіт) для публікацій, на конкурси різного рівня; 3.3.2. Використовує у своїй діяльності (рецензування робіт на конкурси різного рівня, на присвоєння педагогічного звання) та рекомендує педагогічним працівникам сервіси безкоштовної перевірки робіт на антиплагіат. 3.4. Педагогічні працівники, в процесі своєї освітньої діяльності, дотримуються академічної доброчесності, умов даного Положення, проводять роз’яснювальну роботу із здобувачами освіти щодо неприпустимості порушення академічної доброчесності (плагіат, порушення правил оформлення, цитування, посилання на джерела інформації, списування). 3.5. Для прийняття рішення про призначення відповідальності за списуванння створюється Комісія з попередження копіювання здобувачами освіти (далі – Комісія) у складі заступника директора з НВР, методиста, голові профспілки. 3.6. Комісія в разі встановлення фактів списування надає рекомендації щодо обрання форми відповідальності (повторне проходження оцінювання з відповідного освітнього компонента освітньої програми) з урахуванням індивідуальних результатів освітньої діяльності здобувача. IV. Види відповідальності за порушення академічної доброчесності 4.1. Види академічної відповідальності за конкретне порушення академічної доброчинності визначають спеціальні закони та внутрішнє Положення закладу освіти. (див. повний текст Положення) V. Комісія з питань академічної доброчесності 5.1. З метою виконання норм цього Положення в закладі освіти створюється Комісія з питань академічної доброчесності (далі – Комісія). Комісія з питань академічної доброчесності – незалежний орган для розгляду питань, пов’язаних із порушенням Положення та моніторингу щодо дотримання усіма учасниками освітнього процесу норм цього Положення. 5.2. Комісія наділяється правом одержувати і розглядати заяви щодо порушення цього Положення та надавати пропозиції адміністрації закладу освіти щодо накладання відповідних санкцій. 5.3.У своїй діяльності Комісія керується Конституцією України, законодавством в сфері позашкільної освіти нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Статутом закладу, Правилами внутрішнього розпорядку, іншими нормативними (локальними) актами та цим Положенням. 5.4. Склад Комісії затверджується наказом директора закладу освіти. Строк повноважень Комісії становить 3 роки. 5.5. До складу Комісії можуть входити представники учнівського самоврядування та педагогічного колективу. 5.6. Будь-який працівник закладу, здобувач позашкільної освіти може звернутися до Комісії із заявою про порушення норм цього Положення, внесення пропозицій або доповнень. 5.7. Комісія зі свого складу обирає Голову та секретаря. Голова Комісії веде засідання, підписує протоколи, рішення тощо. Повноваження відносно ведення протоколу засідання, технічної підготовки матеріалів до розгляду їх на засіданні здійснює секретар. 5.8. Організаційною формою роботи Комісії є засідання. Засідання можуть бути чергові, що проводяться у строки, визначені планом роботи, та позачергові, що скликаються при необхідності вирішення оперативних та нагальних питань. 5.9. Рішення приймаються відкритим голосуванням. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні Комісії. 5.10. Засідання Комісії оформлюється протоколом, який підписує Голова та секретар. 5.11. Комісія, не менше одного разу на рік, звітує про свою роботу перед колегіальним органом управління закладу освіти. 5.12. Будь-який учасник освітнього процесу, якому стали відомі факти порушення норм цього Положення чи підготовки про можливість такого порушення, повинен звернутися до Голови або секретаря Комісії з письмовою заявою на ім’я її голови. У заяві обов’язково зазначаються особисті дані заявника (П.І.Б., контактні дані: адреса, телефон, місце роботи, посада, клас, особистий підпис). Анонімні заяви чи заяви, викладені в некоректній формі, Комісією не розглядаються. 5.13. На засідання Комісії запрошуються заявник та особа, відносно якої розглядається питання щодо порушення Положення про академічну доброчесність. 5.14. За результатами проведених засідань Комісія готує вмотивовані рішення у вигляді висновків щодо порушення чи не порушення норм цього Положення. Зазначені висновки носять рекомендаційний характер, подаються директору для подальшого вживання відповідних заходів морального, дисциплінарного чи адміністративного характеру. 5.15. Повноваження Комісії: - одержувати, розглядати, здійснювати аналіз заяв щодо порушення норм цього Положення та готувати відповідні висновки; - залучати до своєї роботи експертів з тієї чи іншої галузі, а також використовувати технічні та програмні засоби для достовірного встановлення фактів порушення норм академічної доброчесності за поданою заявою; - проводити інформаційну роботу щодо популяризації принципів академічної доброчесності, педагогічних працівників та здобувачів позашкільної освіти; ініціювати, проводити та підтримувати дослідження з академічної доброчесності, якості освіти та наукової діяльності; - готувати пропозиції щодо підвищення ефективності впровадження принципів академічної доброчесності в освітню та науково-методичну діяльність; - надавати рекомендації та консультації щодо способів і шляхів більш ефективного дотримання норм цього Положення. VI. Прикінцеві положення 6.1.Положення схвалюється педагогічною радою закладу більшістю голосів і набирає чинності з моменту схвалення та введення в дію наказом керівника закладу. 6.2. Зміни та доповнення до Положення можуть вноситися всіма учасниками освітнього процесу після розгляду та схвалення педагогічною радою та вводяться в дію наказом керівника закладу. СХАВЛЕНО педагогічною радою від 19.09.2023 р. Протокол №2 ЗАТВЕРДЖУЮ: Директор Центру дитячої та юнацької творчості _______________ Олег ЗАБЄЛІН
ПОЛОЖЕННЯ про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в позашкільному навчальному закладі «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси»
1. Загальні положення 1.1. Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого. 1.2. Типовими ознаками булінгу (цькування) є: - систематичність (повторюваність) діяння; - наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); - дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. 2.Повноваження директора ЦДЮТ та уповноважених ним осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) 2.1. Керівник закладу позашкільної освіти «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси»: - здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; - розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; - забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування); - з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти; - розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; - скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування; - повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти. 2.2. Практичний психолог забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування). 2.3. Методисти забезпечують: - реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії; - прозорість та інформаційну відкритість шляхом формування та оприлюднення на веб-сайті ЦДЮТ, розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформацію та нормативно-правові акти з питань щодо протидії булінгу:
2.4. Педагогічні працівники Центру творчості: - забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю; - повідомляють керівника закладу про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб; - сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування); - виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти. 3. Діяльність Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) ПНЗ «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» 3.1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) закладу дошкільної освіти позашкільної освіти «Центр дитячої та юнацької творчості м.Черкаси» (далі – Комісія) створюється наказом директора та скликається для прийняття рішення за результатами розслідування про факти булінгу (цькування). 3.2. В своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про освіту», Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії булінгу (цькуванню). 3.3. До складу Комісії можуть входити керівник закладу, педагогічні працівники, (у тому числі практичний психолог), батьки постраждалого та булера та інші зацікавлені особи. 3.4. Комісія діє відповідно до Порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в ЦДЮТ, Порядку реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в ЦДЮТ та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування). 3.5. Засідання Комісії скликається директором ЦДЮТ для розгляду та неупередженого з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) в закладі відповідно до заяв, що надійшли. 3.6. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого. 3.7. Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії. 3.8. Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування). 4. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти
Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей. 5. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
6. Права та обов’язки учасників освітнього процесу 6.1.Здобувачі освіти: 6.1.1. Мають право на: - повагу людської гідності; - захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти; - отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особі, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування). 6.1.2. Зобов’язані: - поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм; - відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля. 6.2. Працівники, які залучаються до освітнього процесу: 6.2.1. Мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю. 6.2.2. Зобов’язані повідомляти директора ЦДЮТ про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто, або донести інформацію, яку отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування). 6.3. Батьки здобувачів освіти: 6.3.1. Мають право на: - отримувати інформацію про діяльність ПНЗ «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» , у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності; - подавати директору ЦДЮТ або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу; - вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу. 6.3.2. Зобов’язані: - виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля; - поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу; - дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя; - формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану; - настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства; - сприяти директору закладу у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування); - виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти. 7. Прикінцеві положення 7.1. Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі позашкільної освіти «Центр дитячої та юнацької творчості м. Черкаси» (далі – Положення) затверджується рішенням педагогічної ради ЦДЮТ та затверджується наказом директора закладу. 7.2. Зміни та доповнення до Положення вносяться за рішенням педагогічної ради Центру творчості та відповідно до наказу керівника закладу.
СХАВЛЕНО педагогічною радою від 19.09.2023 р. Протокол №2 |